Duitsland was jarenlang een vaste locatie op de Formule 1-kalender, en is over het algemeen ook een groot autosportland. Dat is nooit echt veranderd, al zijn de Duitse invloeden de afgelopen jaren wel wat verminderd. Zo staat er geen Duits circuit meer op de Formule 1-kalender, en rijdt er op Nico Hülkenberg na geen Duitse coureur meer in de koningsklasse van de autosport.
Die verandering is ook de Formule 1 niet ontgaan, stelt baas Stefano Domenicali in gesprek met Motorsport Magazin. "De Duitse markt is erg belangrijk, dat heb ik altijd al gezegd. We hebben daar veel partners en fabrikanten. Maar het klopt dat we de afgelopen decennia een verandering hebben meegemaakt. Van een van de populairste sporten ging het naar iets dat door veel belangengroepen niet meer wordt opgemerkt."
De Formule1 blijft wel geïnteresseerd in een terugkeer in Duitsland, al moeten de omstandigheden dat wel toelaten. "We zijn gelukkig niet wanhopig, want we hebben aanvragen vanuit de hele wereld. Als de Duitse markt de terugkeer van de Formule 1 niet als prioriteit ziet, moeten we dat accepteren en vooruitkijken."
Het aantrekken van de Formule 1 gaat voor een locatie namelijk verder dan het startgeld. "Het is niet zozeer een miljoenenprobleem, want het draait niet alleen om het geld. Het gaat in dit geval ook over de infrastructuur in Duitsland, dat veel investeringen nodig heeft om op het juiste niveau te worden gebracht."
Nieuwe focus
En daar blijft het niet bij. Zelfs de Hockenheimring en de Nürburgring zijn tegenwoordig namelijk niet honderd procent geschikt voor het organiseren van een Formule 1 Grand Prix. Beide circuits missen namelijk de aantrekkingskracht voor beroemdheden en andere vermogende gasten.
"We hebben fans die staanplaatsen willen, maar ook fans op businessniveau. In Abu Dhabi hadden we bijvoorbeeld meer dan tienduizend gasten in de paddock club. Zij betalen een behoorlijk interessante prijs voor hun ticket!", legt Domenicali uit.
Met tienduizend gasten die allemaal een ticket van rond de tienduizend euro aanschaffen, tikt de uiteindelijke opbrengst al gauw de honderd miljoen aan. Dat is dan een stuk interessanter dan de paar miljoen euro die circuits aan startgeld betalen, en dáár verliezen de Duitse circuits het in het moderne Formule 1-tijdperk op.
Duitsland volledig afschrijven is volgens Domenicali echter nog niet aan de orde. "We staan klaar en zijn open voor een gesprek, wat voor soort dan ook. Ik zie enkele tekenen van een zilveren randje aan de horizon, en ik hoop dat zich dat in de komende maanden verder zal ontwikkelen."
"Maar als de Duitse markt steeds problemen heeft met het praten over motorsport, moeten we dat accepteren zonder erover te klagen. We zijn hier niet om wanhopig te zijn. Wij geloven dat de Formule 1 een ongelooflijk interessant platform is voor economie, sport, technologie en passie."
Meest gelezen
In dit artikel







Praat mee!