Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Italië 2023

F1 maakt zich op voor afwijkend kwalificatieformat in Monza

Evenals in Hongarije, heeft de Formule 1 ook komend weekend te maken met een afwijkend kwalificatieformat. Hoewel de aanpassing minimaal lijkt, zijn de gevolgen in alle sessies te merken. Maar hoe zit het ook alweer met de nieuwe regels? RacingNews365 somt het voor je op.

Pirelli-RacingNews365-Grand-Prix-Nederland
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In de kwalificatie voor de Grand Prix van Italië maken Max Verstappen & Co wederom kennis met een gewijzigd format, waarbij de coureurs niet zelf kunnen kiezen op welke banden zij rijden. Het werkt als volgt: hards voor Q1, mediums voor Q2 en softs voor Q3. Hierdoor wordt het aantal bandensets in het weekend gereduceerd (van dertien naar elf). Mocht dit de standaard worden, dan worden er veel sets uitgespaard.

Een kleine wijziging, zo lijkt het, maar Mercedes-strateeg Joseph McMillan legde eerder al uit waarom dit van grote invloed is op het verloop van het weekend. Al op vrijdag moet de aanpak omgegooid worden. "Normaal focussen we ons voor de kwalificatie op de beste ronde op de softs. Hiervoor onderzoeken we hoe we de banden het best voor moeten bereiden, wat de perfecte out lap is en nog veel meer andere dingen. Nu moeten we dat voor drie verschillende bandensoorten doen."

Alle teams krijgen voor het Grand Prix-weekend van Italië drie keer een set hards, vier keer een set mediums en vier keer een set softs.

Verstappen noemt nieuwe format 'helemaal ruk'

Het experiment richt zich op twee punten: het onderzoeken van een mogelijk verlaagd bandengebruik tijdens een raceweekend voor meer duurzaamheid, en het evalueren van een potentieel spannendere race op zondag. Door deze gewijzigde aanpak kan Pirelli, de bandenleverancier, per weekend veertig sets (160 banden) besparen. Als dit in alle 23 races wordt toegepast, zou de productie van 3.680 banden kunnen worden vermeden.

Max Verstappen is totaal geen fan van het format, zo liet hij al in Hongarije weten bij Viaplay.

"Helemaal ruk. Zo denk ik erover. Waardeloos. Je kunt gewoon niet genoeg banden gebruiken tijdens de vrije training. Je hebt eigenlijk ook geen uur nodig voor de training. Op vrijdag zei ik ook tegen mijn engineer: 'Laten we maar vijftien minuten wachten, want ik heb toch maar één set banden', dus je kunt helemaal niet veel doen. Daardoor zien de mensen veel minder. Je wilt als coureur gewoon de banden heel houden voor de kwalificatie en de race, want dat is het allerbelangrijkste."

"Als je alles gebruikt in de vrije training, dan heb je natuurlijk geen banden meer over in de race", legde hij uit. "Dus iedereen probeert zo zuinig mogelijk op de banden te zijn en die trainingen zijn er natuurlijk voor om minimaal twee sets banden te gebruiken. Soms vinden ze het leuk om het moeilijk te maken. En deze opzet vind ik echt belachelijk, maar ja, we moeten het er mee doen en ze zoeken het maar uit", zo klonk hij cynisch.

Ook interessant:

Max Verstappen de enige echte koning van Zandvoort

Wát een Formule 1-weekend hebben we achter de rug. Het was mooi, mooier, het mooist en wat gebeurde er een hoop om over na te praten. Dat doen Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk dan ook.

Formule 1 GP Italië 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max F1-baas voorspelt dat 'legende' Verstappen wordt vervangen