Eind januari verschijnen de nieuwe F1-auto's voor het eerst op het circuit tijdens de wintertests in Barcelona. Voor alle teams en motorfabrikanten is er nog veel werk te verrichten om de productie op tijd af te hebben, aangezien de winter korter is dan ooit. Ongeveer zes weken na de Grand Prix van Abu Dhabi begint het voorseizoen alweer.
Met name de nieuwe motoren zijn een grote uitdaging, omdat de verhouding tussen de verbrandingsmotor en batterij totaal op de schop gaat. Waar de verhouding in 2025 nog 80/20 bedroeg, is dat komend seizoen 50/50.
Op de achtergrond zou er echter al een conflict woeden over de motorreglementen. Motorsport Magazin meldt namelijk dat Ferrari, Honda en Audi totaal niet blij zijn met een vermeende truc van Mercedes en mogelijk ook Red Bull Powertrains.
Dat gaat over de compressieverhouding van de motor, dat in 2026 16:1 mag bedragen tegen 18:1 in 2025. De compressieverhouding verwijst naar de verhouding tussen het totale cilindervolume vóór compressie en het resterende volume na compressie.
Drie tienden winst
Mercedes zou namelijk een manier hebben gevonden om in de praktijk de compressieverhouding toch naar 18:1 te krijgen, zonder daarbij de technische reglementen te overtreden. Dat zou in de praktijk 15 pk en drie tienden extra winst kunnen opleveren.
Ferrari, Audi en Honda hebben er bij de FIA dan ook op aangedrongen om de regels te wijzigen voor de Grand Prix van Australië. Zij beroepen zich op artikel C1.5 van het technisch reglement, waarin staat dat een F1-auto te allen tijde aan de reglementen moet voldoen. Mercedes zou dat met een zogenaamde maas in de wet hebben omzeild.
Het is voor de FIA echter niet zo makkelijk om de reglementen ad hoc aan te passen. De autosportbond zou wel een hernieuwde meetprocedure overwegen, alleen is er geen tijd om een wijziging door te voeren. Op 8 maart staat de Grand Prix van Australië op het programma en een nieuwe regel zou betekenen dat fabrikanten voor een onmogelijke opgave komen te staan.
Als de truc wél wordt toegestaan, kunnen concurrenten van Mercedes dat alleen weer niet bijbenen. Een hogere compressieverhouding vereist ook sterkere zuigers, drijfstangen en andere onderdelen, waar de andere fabrikanten nu simpelweg niet over beschikken. Het zou dan ook niet uitgesloten zijn dat er in Melbourne een golf aan protesten volgt.
De FIA laat het volgende weten aan Motorsport Magazin in een statement: "Het onderwerp wordt nog steeds besproken in technische forums met de motorleveranciers. De FIA controleert dit soort zaken continu om eerlijkheid en duidelijkheid te waarborgen. Aanpassingen van de regels of meetmethoden kunnen voor de toekomst worden overwogen."
Meest gelezen
In dit artikel










Praat mee!