De reglementswijzigingen voor 2026 zijn misschien wel de grootste ooit in de Formule 1. Zowel aan de kant van de motor als van het chassis gaat namelijk het nodige veranderen, en dat biedt kansen voor de teams. Zeker voor teams die het afgelopen jaar tegenvielen, zoals Alpine. De Franse renstal gaf echter al vroeg aan dat de focus richting 2026 ging.
Daar wacht, naast de al bestaande uitdagingen voor ieder team, nog een opdracht voor Alpine. Ze hebben namelijk afscheid genomen van de Renault-motor, en gaan met de krachtbron van Mercedes rijden. Daar is onder meer voor gekozen, om zo weer te kunnen denken aan winnen in de Formule 1. Volgend jaar zal het allicht beter moeten dan de troosteloze laatste plaats die zij dit jaar pakten in het constructeurskampioenschap.
Hoeveel werk moet er nog worden verzet om weer te kunnen winnen met Alpine? "Ik ben niet iemand die gelooft in een '100-racesplan', een 'driejarenplan' of een 'vijfjarenplan'", zegt de managing director van Alpine, Steve Nielsen, tegenover onder meer RacingNews365. Daarmee laat de Franse renstal de tijdschema's dus los.
"Ik geloof dat je de beste mensen die je kunt krijgen op de juiste posities neer moet zetten. Je geeft ze een duidelijke missie mee, zorgt ervoor dat het leger allemaal in dezelfde richting marcheert, en je werkt gewoon zo hard als je kunt en doet je werk zo goed mogelijk."
Nielsen: 'We hebben een stap vooruit gezet'
Nielsen vervolgt: "Je werkt er hard aan. Het is een langzaam proces en je hoopt dat je uiteindelijk beter werk levert dan alle anderen. Ik kan je vertellen dat we volgend jaar een betere auto bouwen dan dit jaar. Ik kan je niet vertellen of die op de eerste, tiende of twintigste plaats op de grid zal staan. Dat weet ik niet."
"Ik ben ervan overtuigd dat we een stap vooruit hebben gezet, maar de andere negen teams doen hetzelfde als wij. Je weet alleen niet hoeveel vooruitgang zij hebben geboekt. Het enige wat ik weet, is dat we ons best doen en dat we onze structuur verbeteren. We werven mensen op de gebieden waar we zwak zijn", aldus de managing director.
"Dat moeizame proces begint nu. Je kunt dit soort dingen niet in een paar maanden of zelfs een jaar veranderen. Ik was hier toen Renault Bennetton voor het eerst kocht. Het kostte ons drie jaar om een race te winnen en vijf jaar om een kampioenschap te winnen. En die maatstaf geldt vandaag de dag niet noodzakelijkerwijs meer. Het kan korter zijn, het kan langer zijn. Je doet gewoon je best", zegt Nielsen tot slot.
Meest gelezen
In dit artikel










Praat mee!