Het talent van Max Verstappen staat natuurlijk buiten kijf. De 27-jarige Nederlander pakte vier wereldtitels op rij en laat momenteel nog steeds de wereld versteld staan met unieke prestaties. Monza kan ook aan dat rijtje toegevoegd worden, aangezien Verstappen domineerde in een auto die doorgaans minder is dan de McLaren.
Franz Tost was de eerste teambaas van Verstappen in de Formule 1 bij Toro Rosso. Hij volgde de coureur echter op de voet en zag meteen dat het om een speciaal iemand ging.
"Ik volgde Verstappen al langer", vertelt Tost in het programma Sport & Talk aus dem Hangar-7. "Laat de leeftijd even buiten beschouwing: hij domineerde in karting en het Formule 3-seizoen. Ik volgde iedere Formule 3-race van hem en het was duidelijk dat zijn wagenbeheersing geweldig was."
Eén race springt er echter bovenuit voor Tost. "Ik vergeet die regenrace op de Norisring nooit meer. In de Formule 3 liggen de rondetijden daar op 57 à 58 seconden, en hij was elke ronde een volle seconde sneller dan de rest. De manier waarop Max de auto beheerste, was gewoon fantastisch."
Test
Daarna werd al snel een F1-test gepland, vervolgt Tost. "Adria is een klein circuit niet ver van ons vandaan, tussen Faenza en Venetië, dus we gingen daarheen. Bij Max zag je meteen dat hij geen enkel probleem met de snelheid van de auto had, en ook niet met het remmen."
Tost beaamt dat dat normaal wel het geval is. "Normaal heeft een coureur tijd nodig om te wennen aan de remkracht van een Formule 1-auto. Dat is een enorme uitdaging. Je krijgt te maken met 3, 4 of 5 G en de acceleratie. Max paste zich alleen meteen aan. We zouden hem nooit hebben laten rijden, als we er niet honderd procent van overtuigd waren dat hij het kon."
Ook interessant:
Max Verstappen pakte een prachtige overwinning in Italië. Maar wat waren de bepalende factoren voor het onverwachte succes? Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Mike Hezemans bespreken het in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!