Een Formule 1-seizoen is niet compleet zonder vraagtekens over de legaliteit van auto's. Dit seizoen stond de flexibiliteit van de voor- en achtervleugels in het middelpunt van de belangstelling, vooral na onboardbeelden van McLaren en Mercedes. Daar bewogen de voorvleugels flink op en neer, waardoor de FIA extra camera's inzette vanaf de Grand Prix van België. En daar beging Ferrari een cruciale fout, zo vertelt teambaas Fred Vasseur.
"Er heerste frustratie, want we wachtten in eerste instantie een beslissing van de FIA af", stelt Vasseur tegenover Motorsport.com. "Zij installeerden camera's in België en wij waren ervan overtuigd dat het een 'no-go' zou worden. Uiteindelijk werd het een go! We verloren dus waarschijnlijk een of twee maanden."
Dat kostbare besluit had ook met de budget cap te maken, vervolgt Vasseur. "Het is moeilijk, want je moet keuzes maken binnen de budget cap. Het betekent dat je iets moet gaan ontwikkelen en het je tijd in de windtunnel kost, als je ervan overtuigd bent dat het niet is toegestaan. Maar het was onze beslissing."
Ook interessant:
Na drie races op rij is de Formule 1-wereld weer even op adem aan het komen. Maar dat betekent niet dat er geen nieuws en prangende zaken zijn om het over te hebben! Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken de ideale teamgenoot van Max Verstappen in 2025 en welke eigenschap van Verstappen zelfs Lewis Hamilton niet heeft. Dat en nog veel meer in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Unibet heeft de hoogste odds. Registreer en speel mee.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!