Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Ferrari-kopstuk voorspelt grote uitdaging voor nieuwe fabrikanten met 2026-motor

Het lijkt nog ver weg en dat is het misschien ook, maar voor de Formule 1 wordt 2026 een belangrijk jaar. Dan worden de nieuwe reglementen van kracht en kan het hele speelveld op zijn kop worden gezet. Volgens de technisch directeur van de power unit-afdeling van Ferrari, Enrico Gualtieri, komt daar nog een extra uitdaging bij voor nieuwe motorleveranciers.

Leclerc Bahrain test
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De eerste racemeters van het seizoen 2024 zitten er nog niet eens op of de blik wordt al op 2026 gericht. Dan worden de nieuwe reglementen van kracht en wordt de nieuwe generatie F1-bolides geïntroduceerd, want de auto's worden kleiner, lichter en wendbaarder. Daarnaast zullen de motoren nogal gaan veranderen.

Op dit moment zijn er vier motorleveranciers in de Formule 1, namelijk Mercedes, Ferrari, Honda en Renault. Daar komen vanaf 2026 twee nieuwe namen bij, namelijk Audi en Red Bull Powertrains (met inbreng van Ford). Hoeveel zwaarder is het voor die nieuwe fabrikanten om in te stappen?

"Het is moeilijk om te zeggen, omdat ik niet in hun schoenen sta", zo zegt Enrico Gualtieri, de technisch directeur van de power unit-afdeling van Ferrari, tegenover verschillende media waaronder RacingNews365. "Maar ik denk dat de complexiteit van dit product hoog is. En het is zeker waar dat de voorbereiding van een gloednieuw project voor niemand gemakkelijk is", aldus Gualtieri.

"Dus ik heb zeker respect voor het werk dat ze doen, want je moet iets leren en creëren dat niet alleen te maken heeft met het ontwerp, de competenties of de vaardigheden vanuit het oogpunt van engineering, maar ook met logistiek of infrastructuur. Ze staan dan ook voor een belangrijke en enorme uitdaging", vertelt het Ferrari-kopstuk.

Maar hoe is dat dan voor Ferrari? "Voor ons is het natuurlijk iets anders", vervolgt hij. "We hebben ook te maken met het huidige programma, dat op de een of andere manier nog steeds energie vergt om goed te kunnen zijn met het oog op wat we in het seizoen moeten doen. Het zijn verschillende uitdagingen, maar ze zijn allebei vrij groot als het gaat om het niveau van de inspanningen die we moeten leveren", zo legt de technisch directeur van de power unit-afdeling uit.

"Het klopt dat we nu in de fase komen waarin we de belangrijkste onderdelen van de nieuwe power unit ontwikkelen", zo zegt Gualtieri. "Voor 2024 hebben we al een verdere afname van het aantal dyno-uren dat we kunnen inzetten op de huidige power unit. Dus we verminderen per definitie wat we op de huidige motor zetten en al de rest moet natuurlijk via het nieuwe project lopen", zo sluit Gualtieri af.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Max liep schade op door kamikazeactie Perez: "Hij remt 50 meter later!"