Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Ferrari neemt groot risico met revolutionair motorontwerp'

Ferrari zou bezig zijn met het maken van een revolutionair motorconcept. Daarmee hoopt de Scuderia het gat met de concurrentie in 2022 te kunnen dichten.

Mattia Binotto heeft besloten om risico te nemen met de nieuwe Ferrari-motor. Hij heeft de motorafdeling binnen Ferrari de namelijk opdracht gegeven om verder te gaan met de ontwikkeling van een revolutionair motorconcept, zo meldt het Italiaanse Motorsport . De Scuderia neemt een deel van het motorconcept van Mercedes over, door de compressor van de turbo te scheiden. Het blijft voor Ferrari echter niet bij het kopiëren van de Duitsers. Men is namelijk bezig om de compressor in de airbox van de krachtbron te verwerken. De airbox is de holte die begint boven het hoofd van een coureur, waar de lucht via een gat naar de motor wordt geleid. Dat is iets dat nog geen enkel ander team heeft uitgeprobeerd. Door deze actie krijgt Ferrari het echter voor elkaar om ook het intercooler-systeem aan te passen en meer ruimte te creëren aan de achterkant van de wagen. Daardoor krijgt men meer vrijheid wat betreft het aerodynamische ontwerp aan de achterkant van de wagen en zorgt het concept er ook voor dat de motor in zijn totaal minder zal wegen. Ook moet de nieuwe opstelling ervoor zorgen dat men onder elk toerenaantal het optimale vermogen moet kunnen benutten. Deze voordelen hoopt Ferrari in te zetten om het gat met de concurrentie te dichten. Toch neemt Ferrari veel risico met deze nieuwe lay-out van de power-unit. Een deel van het team is er dan ook niet van overtuigd dat het de Scuderia meer zal brengen en hoopt daarom dat het team alsnog zal kiezen voor een wat traditioneler concept van de motor in 2022. Teambaas Binotto lijkt echter geen weg terug meer te zien en heeft de leidinggevende van de motorafdeling, Enrico Gualtieri, opdracht gegeven om samen met het Oostenrijkse AVL het nieuwe motorconcept uit te werken. Dat heeft tot gevolg dat Ferrari een grote kans loopt om tegen betrouwbaarheidsproblemen aan te lopen. Met het oog op de bevriezingsregels van de motor, neemt Binotto daarmee een extra groot risico om met Ferrari terug te keren aan de top. De Zwitserse Italiaan is van mening dat de Scuderia in de afgelopen jaren te weinig risico heeft durven te nemen met betrekking tot het ontwerpen van de motor en wagen. Binotto heeft daarom met het oog op de toekomst besloten dat het roer om moet in Maranello.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"