Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

'Ferrari neemt groot risico met revolutionair motorontwerp'

Ferrari zou bezig zijn met het maken van een revolutionair motorconcept. Daarmee hoopt de Scuderia het gat met de concurrentie in 2022 te kunnen dichten.

Mattia Binotto heeft besloten om risico te nemen met de nieuwe Ferrari-motor. Hij heeft de motorafdeling binnen Ferrari de namelijk opdracht gegeven om verder te gaan met de ontwikkeling van een revolutionair motorconcept, zo meldt het Italiaanse Motorsport. De Scuderia neemt een deel van het motorconcept van Mercedes over, door de compressor van de turbo te scheiden. Het blijft voor Ferrari echter niet bij het kopiëren van de Duitsers. Men is namelijk bezig om de compressor in de airbox van de krachtbron te verwerken. De airbox is de holte die begint boven het hoofd van een coureur, waar de lucht via een gat naar de motor wordt geleid.

Dat is iets dat nog geen enkel ander team heeft uitgeprobeerd. Door deze actie krijgt Ferrari het echter voor elkaar om ook het intercooler-systeem aan te passen en meer ruimte te creëren aan de achterkant van de wagen. Daardoor krijgt men meer vrijheid wat betreft het aerodynamische ontwerp aan de achterkant van de wagen en zorgt het concept er ook voor dat de motor in zijn totaal minder zal wegen. Ook moet de nieuwe opstelling ervoor zorgen dat men onder elk toerenaantal het optimale vermogen moet kunnen benutten. Deze voordelen hoopt Ferrari in te zetten om het gat met de concurrentie te dichten.

Toch neemt Ferrari veel risico met deze nieuwe lay-out van de power-unit. Een deel van het team is er dan ook niet van overtuigd dat het de Scuderia meer zal brengen en hoopt daarom dat het team alsnog zal kiezen voor een wat traditioneler concept van de motor in 2022. Teambaas Binotto lijkt echter geen weg terug meer te zien en heeft de leidinggevende van de motorafdeling, Enrico Gualtieri, opdracht gegeven om samen met het Oostenrijkse AVL het nieuwe motorconcept uit te werken.

Dat heeft tot gevolg dat Ferrari een grote kans loopt om tegen betrouwbaarheidsproblemen aan te lopen. Met het oog op de bevriezingsregels van de motor, neemt Binotto daarmee een extra groot risico om met Ferrari terug te keren aan de top. De Zwitserse Italiaan is van mening dat de Scuderia in de afgelopen jaren te weinig risico heeft durven te nemen met betrekking tot het ontwerpen van de motor en wagen. Binotto heeft daarom met het oog op de toekomst besloten dat het roer om moet in Maranello.

9 reacties

    x