Carlos Sainz leidde de Grand Prix van Canada voor Max Verstappen toen Yuki Tsunoda in ronde 49 crashte bij het uitkomen van de pitstraat. Ferrari koos er in een split second voor om de Spanjaard naar binnen te roepen voor verse harde banden. Ferrari-teambaas Mattia Binotto was niet de spreken over het handelen van de wedstrijdleiding, omdat de beslissing van het oproepen van de safety car pas na meer dan 30 seconden werd genomen. "Wat de safety car betreft: naar mijn mening duurde het erg lang voordat de keuze werd gemaakt om de safety car te laten komen", laat Binotto weten ten overstaan aan de media, waaronder RacingNews365. "Op dat moment reed Carlos aan de leiding en ik denk dat de safety car de baan op werd gestuurd toen hij net aan het einde van het lange rechte stuk de laatste chicane inreed." Volgens de teambaas van Ferrari had het komen van de safety car geen seconde langer moeten duren. Hij looft zijn team en Sainz vanwege hun snelle reactievermogen toen de Ferrari-coureur net voor de ingang van de pitstraat reed en de keuze op dat moment werd gemaakt. "Het team en Sainz hebben heel goed gereageerd om meteen de pitstraat in te gaan. Ik denk dat we maar één seconde hadden om te reageren en dat is dan ook wat we deden." "Zonder deze snelle reactie zou het voor Carlos een heel moeilijke en slechte situatie zijn geweest. Ik ben van mening dat we hierin scherpere beslissingen nodig hebben. Het duurde voor mij erg lang voordat er een beslissing kwam (vanuit de wedstrijdleiding, red.)."
Geen makkelijke keuze
Wat de situatie voor Binotto en zijn team al helemaal lastig maakte, was dat geen gemakkelijke keuze was. Of Sainz buiten niet naar binnen te halen en hem laten verdedigen tegen Verstappen, of Sainz op vers rubber Verstappen aan laten vallen. De keuze moest in ieder geval in een split second gemaakt worden. "We wisten dat Carlos om tegen Max te kunnen verdedigen heel snel moest zijn, minstens een 17.4 of 17.3 in iedere ronde, want Verstappen was daarachter heel snel. Het zou zonder twijfel erg spannend zijn geweest." Maar ook Lewis Hamilton op P3 zat in het achterhoofd bij de strategen van Ferrari. "We waren aan het afwegen of we buiten moesten blijven of een pitstop moesten maken om te kunnen verdedigen tegen Lewis op verse banden. We waren die situatie nauwlettend in de gaten aan het houden. Het is moeilijk om te zeggen hoe de race zou zijn geëindigd zonder de laatste safety car."
Meest gelezen