Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari reageert op indrukwekkende Red Bull-test en haalt schouders op

Bij Ferrari is men na de wintertestdagen zeer positief over het verloop. Men keek alleen naar zichzelf, en niet naar de rest.

Aan het einde van de laatste testdag was de achterstand van Ferrari op concurrent Red Bull op het scorebord ruim zeven tienden van een seconde op dezelfde band. De Italianen liggen daar echter niet wakker van, zo is te merken aan de woorden van kersverse teambaas Fred Vasseur, die benadrukt dat ze alleen maar met zichzelf bezig zijn. "Het waren drie intense testdagen", vertelt de Fransman, die zegt niet bezig te zijn met de concurrentie. "We hebben vele verschillende items gescand en vele dingen van onze lijst af kunnen vinken, zonder dat we ons druk maken over rondetijden of de andere Formule 1-teams."

Doel behaald

Volgens Vasseur heeft zijn team het doel voor de testdagen weten te behalen. "Het voornaamste doel was om zo veel mogelijk meters te maken en dat hebben we gedaan. Alhoewel je altijd meer tijd wilt om meer te kunnen doen, is dat hetzelfde voor iedereen." "Toen alles samen kwam, leek de performance er te zijn, maar het moge duidelijk zijn dat we onze auto nog steeds aan het leren kennen zijn. Het is dus nog te vroeg om conclusies te trekken. De moed zit er in het team goed in en is perfect. We staan er goed voor aan het begin van dit lange seizoen."

Red Bull?

In gesprek met een kleine groep media, waaronder RacingNews365 , wordt Vasseur in het bijzonder gevraagd naar de sterke tijden van Red Bull en of hij zich er zorgen om maakt. De Fransman haalt zijn schouders op. "Over één ronde kan je geen vergelijking maken, want je weet niet of zij met 20, 30 of 50 kilo brandstof aan boord rijden. Andersom weten zij ook niet of wij op 20, 30 of 50 kilo zitten. Het is heel lastig om dan een fatsoenlijke vergelijking te maken." "Alleen als een team een racesimulatie afwerkt waarbij ze niet stoppen en de auto 55 ronden achter elkaar laten rijden, dan weet je dat er 110 kilo brandstof in de tank zit. Alleen op dat moment weet je precies hoeveel brandstof het is", aldus Vasseur. "Aan onze kant hebben we verschillende pogingen gedaan, met verschillende hoeveelheden brandstof. Sommige oplossingen werkten, sommige oplossingen wat minder goed. We moeten het beste eruit pikken en een uitgebreide analyse uitvoeren."

Staar je dood

Vasseur benadrukt dat het geen zin zou hebben om te reageren op de snelle tijden van Red Bull. "Volgende week is de baantemperatuur aan het einde van de race weer heel anders, heel laag, en dan zal het beeld weer helemaal anders zijn." "Het is niet de juiste mindset om naar anderen te kijken. Als je alleen maar kijkt naar de mate van performance, dan staat je je dood, want dan reageer en functioneer je alleen maar op basis van het scorebord. Het belangrijkste is om alles af te kunnen vinken en wat dat betreft hebben wij het goed gedaan." "Je hebt slechts drie dagen om alle set-up opties en alle mogelijke ontwikkelingen te scannen. Als ik dan kijk hoe wij dat allemaal hebben gedaan, dan ziet het er goed uit", zo sluit de Ferrari-teambaas af.

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training