Het sprintraceweekend in Miami biedt geen mogelijkheden om grote updatepakketten te introduceren. De meeste teams zullen de auto's simpelweg aanpassen aan de eigenschappen van het circuit, al neemt Red Bull naar verluidt wel een nieuwe vloer mee. Het past binnen het ontwikkelingsplan van het team van Max Verstappen en Yuki Tsunoda, waarna de grootste update in Imola volgt.
Hetzelfde geldt voor Ferrari. De Scuderia introduceerde een nieuwe vloer in Bahrein en zal in Miami met eenzelfde setup als in Jeddah aantreden, zij het met iets meer vleugel. Ferrari heeft verder dus besloten om een groot updatepakket te introduceren in Imola. Ter gelegenheid van de eerste race in Europa voeren de engineers, onder leiding van Loic Serra, grondige wijzigingen door, al wordt het concept van de SF-25 niet gewijzigd. Ferrari zet in op het verhelpen van de deels onverwachte problemen die op het circuit tot uiting kwamen.
De vloer wordt verder geëvolueerd zodat de downforce gemaximaliseerd kan worden, ook als de auto niet zo dicht bij de grond wordt afgesteld. Het lijkt erop alsof de prestaties van Ferrari te veel afhangen van variaties in rijhoogte, waardoor er soms een setup wordt gehanteerd met het risico op overmatig gebruik van de plank. Zo werd Lewis Hamilton om die reden gediskwalificeerd na de Grand Prix van China.
Naast de vloer worden er ook wijzigingen aangebracht aan de achterkant van het bodywork, om zo de doorgang van de uitgaande luchtstroom te vergroten. Zo wordt de luchtstroom onder de vloer en bij de achtervleugel ook verbeterd. Ook worden de binnenste remtrommels onder handen genomen om de verdeling van de luchtstroom een boost te geven. Die remtrommels zijn gebaseerd op het geavanceerde concept van McLaren.
Tot slot worden de vleugels aangepast, met een voorvleugel die als voorbode dient voor de nieuwe regels in Spanje. De FIA controleert vanaf dat moment strenger op flexibele voorvleugels en Ferrari introduceert al een nieuw exemplaar in Imola. De flexibiliteit is namelijk gekoppeld aan aanpassingen aan de vloer. Als alleen de voorvleugel in Spanje was aangepast, zou de update voor de vloer niet even effectief zijn geweest. Wanneer de beide onderdelen niet gelijktijdig worden ontwikkeld, levert dat immers weer andere problemen op. De nieuwe regels rond voorvleugels hangen samen met een ander management van de luchtstroom onder de auto.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!