Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

Zo nam Ferrari de nieuwe Formule 1-bolide onder handen

Ferrari presenteerde op woensdag de nieuwe SF21, op het oog één van de meest geüpdatete Formule 1-bolides van 2021. Waar zitten die veranderingen hem?

Ferrari liet met de presentatie van de nieuwe Formule 1-bolide lang op zich wachten. In de media liet men gretig optekenen dat de auto ondanks de ontwikkelingsbeperkingen flink onder handen was genomen, evenals de motor. En dat was te zien toen de eerste plaatjes, overigens véél te vroeg, gelekt werden.

Meest in het oog springt de opgefriste livery van de Scuderia. Naar achteren toe loopt het vertrouwde rood over in het bordeauxrood dat we vorig jaar al tijdens Ferrari’s jubileumrace zagen. En wat te denken van die groene logo’s van Mission Winnow? Mooi? Ze zijn in ieder geval niet te missen.

Het houdt bij Ferrari echter niet op bij alleen een nieuw likje verf. Het technische ontwerp is flink onder handen genomen. We nemen je van voor naar achteren mee als we de SF21 verder onder de loep nemen. Natuurlijk valt dat meteen de nieuwe neus op. We zien duidelijke luchtkanalen in de punt van de neus en onder het Kaspersky-logo op de flank zien we de tweede inlaten voor de S-Duct.

Ter hoogte van de voorwielophanging zien we niet één luchtgeleider bovenop het chassis zoals bij veel teams, maar wel vier per kant. Het moet er voor zorgen dat de lucht richting de sidepods gestuurd worden. Die sidepods zijn ook onder handen genomen. Waren die vorig jaar nog volledig rond want, nu is er vooraan een hap uitgenomen. Vergelijk het met de beschuiten van ’s lands bekendste merk. Daarachter draait het bodywork snel naar binnen.

Die sidepods worden voorafgegaan door nieuwe Asterix-vleugels, waarbij de verticale pilaar veel meer rechtop staat dan voorheen. Daarboven prijken wat nieuwe randjes, waar heel subtiel de Italiaanse driekleur op is geschilderd. En jawel, ook hier ze we de horizontale lamellen voor de Asterix-vleugels, in deze vorm een noviteitje voor Ferrari.

Tijdens de seatfit van Carlos Sainz zagen we al dat de Ferrari een grotere, rondere airbox zou krijgen. Het geheel doet een stuk vriendelijker aan dat de agressief ogende scherpe punt van de voorganger van de SF21, de SF1000. Wel zien we de kleine Vikinghoorntjes terug die vorig jaar hun intrede deden.

De enginecover lijkt veel op die van de auto van vorig jaar, los van de gewijzigde livery aldaar. Daarachter zien we een dubbele T-wing boven de uitlaat, waarbij Ferrari net als vorig jaar kiest voor een enkele wastgate-uitlaat (FOTO). Aan weerszijden van de achtervleugel zien we twee geüpdatete endplates. Verleggen we de blik naar onderen, doen we ons uiterste best iets van de diffuser te zien, maar ook Ferrari gunt ons geen blik hierop.

Een van de twee ontwerptokens is opgegaan aan de implementatie van denieuwe motor, maar waarde tweede aan op is gegaan is minder duidelijk, temeer omdat de SF21 één van de meest geüpdatete auto’s van het Formule 1-veld lijkt te zijn. Verandering was nodig na het erbarmelijk verlopen 2021 en verandering is wat we zien. De concurrentie in het middenveld is gewaarschuwd.

Video: De opzienbarende veranderingen aan de nieuwe Ferrari SF21

1 reactie

    x
    Interview Gasly wijst grootste rivalen aan: "Verstappen, zonder twijfel"