Ferrari liet met de presentatie van de nieuwe Formule 1-bolide lang op zich wachten. In de media liet men gretig optekenen dat de auto ondanks de ontwikkelingsbeperkingen flink onder handen was genomen, evenals de motor. En dat was te zien toen de eerste plaatjes, overigens véél te vroeg, gelekt werden.
Meest in het oog springt de opgefriste livery van de Scuderia. Naar achteren toe loopt het vertrouwde rood over in het bordeauxrood dat we vorig jaar al tijdens Ferrari’s jubileumrace zagen. En wat te denken van die groene logo’s van Mission Winnow? Mooi? Ze zijn in ieder geval niet te missen. Het houdt bij Ferrari echter niet op bij alleen een nieuw likje verf. Het technische ontwerp is flink onder handen genomen. We nemen je van voor naar achteren mee als we de SF21 verder onder de loep nemen. Natuurlijk valt dat meteen de nieuwe neus op. We zien duidelijke luchtkanalen in de punt van de neus en onder het Kaspersky-logo op de flank zien we de tweede inlaten voor de S-Duct.
Ter hoogte van de voorwielophanging zien we niet één luchtgeleider bovenop het chassis zoals bij veel teams, maar wel vier per kant. Het moet er voor zorgen dat de lucht richting de sidepods gestuurd worden. Die sidepods zijn ook onder handen genomen. Waren die vorig jaar nog volledig rond want, nu is er vooraan een hap uitgenomen. Vergelijk het met de beschuiten van ’s lands bekendste merk. Daarachter draait het bodywork snel naar binnen. Die sidepods worden voorafgegaan door nieuwe Asterix-vleugels, waarbij de verticale pilaar veel meer rechtop staat dan voorheen. Daarboven prijken wat nieuwe randjes, waar heel subtiel de Italiaanse driekleur op is geschilderd. En jawel, ook hier ze we de horizontale lamellen voor de Asterix-vleugels, in deze vorm een noviteitje voor Ferrari. Tijdens de seatfit van Carlos Sainz zagen we al dat de Ferrari een grotere, rondere airbox zou krijgen. Het geheel doet een stuk vriendelijker aan dat de agressief ogende scherpe punt van de voorganger van de SF21, de SF1000. Wel zien we de kleine Vikinghoorntjes terug die vorig jaar hun intrede deden.
De enginecover lijkt veel op die van de auto van vorig jaar, los van de gewijzigde livery aldaar. Daarachter zien we een dubbele T-wing boven de uitlaat, waarbij Ferrari net als vorig jaar kiest voor een enkele wastgate-uitlaat (FOTO). Aan weerszijden van de achtervleugel zien we twee geüpdatete endplates. Verleggen we de blik naar onderen, doen we ons uiterste best iets van de diffuser te zien, maar ook Ferrari gunt ons geen blik hierop. Een van de twee ontwerptokens is opgegaan aan de implementatie van denieuwe motor, maar waarde tweede aan op is gegaan is minder duidelijk, temeer omdat de SF21 één van de meest geüpdatete auto’s van het Formule 1-veld lijkt te zijn. Verandering was nodig na het erbarmelijk verlopen 2021 en verandering is wat we zien. De concurrentie in het middenveld is gewaarschuwd.
Meest gelezen