Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari ziet lichtpuntjes in de titelstrijd met Red Bull

Daar waar Mercedes moord en brand schreeuwt, zo is er bij Ferrari ondanks de betrouwbaarheidsproblemen en het missen van het podium nog geen paniek. Men ziet zelfs hoopvolle lichtpuntjes.

Ferrari kwam er in Bahrein niet aan te pas. Weliswaar reed Charles Leclerc een geruime periode op de tweede plaats alvorens hij door Sergio Perez werd ingehaald, uiteindelijk viel hij uit en moest teamgenoot Carlos Sainz de laatste podiumplek zelfs aan Fernando Alonso laten. Het moet beter, concludeert Ferrari-teambaas Fred Vasseur na afloop van de Grand Prix in Sakhir ten overstaan van onder andere RacingNews365 . Toch ziet hij ook lichtpuntjes. "Ik wil het raceweekend graag samenvatten. Kijkend naar de quali pace zitten we er goed bij en kunnen we de strijd aangaan met Red Bull, in Bahrein tenminste. Dat is een positief punt." "Verder moeten we realistisch zijn. Als we beter willen worden, dan moet de betrouwbaarheid beter zijn. We willen races winnen, dus dan moeten we foutloze weekenden hebben, op misschien wat details hier en daar na."

Ferrari gelooft in concept

Ook bandenslijtage was een heikel puntje, weet de Fransman. "De bandenslijtage is op het niveau van Mercedes, maar we zitten ver weg van Red Bull en Aston Martin." Gevraagd of Ferrari daarom dezelfde conclusie kan trekken als Mercedes, waar men links en rechts roept dat het roer om moet en het concept van de wagen moet worden vervangen, benadrukt Vasseur dat dat niet de bedoeling is. "Wij zijn er van overtuigd dat we met onze auto in staat kunnen zijn om elke andere auto te matchen, maar dan moeten we wel de goede set-up hebben en de juiste keuzes maken. Wij zijn er zeker van dat we niet dezelfde weg als Mercedes in moeten slaan."

Ferrari versus wie?

Behalve de pace over een enkele ronde, is er meer goed nieuws, zo somt Vasseur op. "We hebben veel positieve aspecten gezien dit weekend. Het feit dat we Red Bull matchten in de kwalificatie was goed, maar ook het feit dat Charles tijdens de eerste stint de Red Bull-coureurs wist te splitten was goed", aldus Vasseur die ten derde ook wijst op de hoge snelheid van Ferrari op de rechte stukken. Tot slot is er ook nog een vierde lichtpuntje: de pitstops. Ferrari was de snelste partij. "Dat is positief. In de winter hebben ze goed werk verricht, zo'n 2000 pitstops hebben ze geoefend. Het ging best goed, maar je kan een race niet winnen met een pitstop. Wel kan je hem verliezen." Gevraagd welk team nou de grootste concurrent is van Ferrari, hoopt de teambaas dat het antwoord Red Bull is. Maar echt beter weten doen we dat volgens hem pas na een paar races. "Als je kijkt naar het eerste deel van de GP van Bahrein, dan zaten we dichter op Red Bull dan op Aston Martin. Het is echter slechts race één en Mercedes zal binnenkort vast ook nog wel wakker worden. We weten niet wat er in Saoedi-Arabië gaat gebeuren, op een compleet andere baan en ander asfalt. Daarna hebben we weer een beter beeld."

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'