Nadat Max Verstappen en Red Bull kopje onder gingen in de kwalificatie voor de Formule Grand Prix van Brazilië besloot men een compleet nieuwe aandrijflijn te installeren in de RB21. Een tactische wissel, zoveel was wel duidelijk, maar McLaren plaatste daar vraagtekens bij. Want strikt genomen was een motorwissel niet nodig, dus moest dit dan niet onder de budgetcap vallen?
McLaren richtte zich tot de FIA en het is dan ook het hoofd Single Seaters van de FIA, Nikolas Tombazis, die die vraag opheldert in de persconferentie op donderdag.
"Wat we als de FIA hebben willen voorkomen is dat we in het geval van een motorwissel met een team in discussie gaan over de vraag of een wissel is ingegeven door betrouwbaarheidsproblemen of niet. We hebben niet het idee dat we over de juiste expertise beschikken om die discussie aan te gaan met de teams", aldus Tombazis tegenover onder andere RacingNews365.
"Natuurlijk, soms is het heel duidelijk tot welke categorie een motorwissel behoort, maar als je in dat overgangsgebied komt, wordt het lastig. Dat is een zwakte in het reglement geweest. Maar daarin hebben we het standpunt aangenomen dat we elke wissel accepteren, zonder dat dat ontaardt in een discussie over het budgetplafond."
Sowieso einde discussie in 2026
Een zwakte in de reglementen dus, maar hoe zit dat volgend jaar? "Volgend jaar geldt er ook een budgetlimiet voor de motorafdelingen van de teams, dus dan is dit probleem opgelost. Dan is elke strategische wissel minder vanzelfsprekend, omdat je zo al een miljoen kwijt bent aan alleen de verbrandingsmotor."
"Met het nieuwe systeem zal dit geen onderwerp van gesprek meer zijn. Dan wordt zoiets op natuurlijke wijze opgelost."
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!