Gedurende het weekend van de Formule 1 Grand Prix van Frankrijk wordt er een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de hele saga rond porpoising. RacingNews365 heeft begrepen dat de FIA op woensdag intern gesprekken voert met de hooggeplaatste personen binnen de organisatie. Nikolas Tombazis, Single Seater Technical Director van de FIA, zou ook bij die gesprekken aanwezig zijn, evenals een bredere veiligheidsdelegatie. De gesprekken volgen naar verluidt op de uitkomst van een vragenlijst die op aangeven van de rijdersvakbond GPDA alle coureurs anoniem hebben ingevuld. Daaruit zou blijken dat een overweldigende meerderheid wel degelijk de FIA oproept om in te grijpen. Na de meeting van vandaag (woensdag) worden de teambazen naar verluidt later in de week op Paul Ricard geüpdatet over de gang van zaken.
Gezondheidsklachten door porpoising
Porpoising keerde samen met het ground effect terug in de Formule 1 tijdens de wintertests in Barcelona. Na de Grand Prix van Azerbeidzjan, waar het effect in het bijzonder heel hevig was, nam de FIA het besluit om in te grijpen in een poging de coureurs te beschermen. Lewis Hamilton en Daniel Ricciardo maakten melding van rugklachten, terwijl Pierre Gasly onthulde met pijnmedicatie te rijden om het einde van het weekend te halen. De FIA vaardigde een Technical Directive uit om de problemen van porpoising tegen te gaan en om het de teams onmogelijk te maken de auto zo te runnen dat de gezondheid van de coureur in het geding komt. Waar het op neer kwam, was dat als een auto te veel stuiterde, de auto verplicht opgehoogd moest worden. Die maatregelen hadden eigenlijk in moeten gaan tijdens de Formule 1 Grand Prix van Frankrijk van komend weekend, maar ze werden uitgesteld tot de GP van België, direct na de zomerstop. Ondertussen kijkt de FIA naar permanentere oplossingen voor de aankomende Formule 1-seizoenen.
Meest gelezen