Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA overweegt snelle veranderingen na discutabele straf

In Imola werd er een bijzondere straf uitgedeeld aan Kimi Raikkonen, die erg tegenstrijdig leek. Na afloop van het weekend gaat de FIA intern bespreken of hier iets aan veranderd moet worden.

In Imola kreeg Sergio Perez een straf toen hij achter de safety car een fout maakte, twee plekken verloor, maar deze meteen weer terug veroverde. Dat mag niet achter de safety car en dus moest hij een straf van tien seconden. Later in de race maakte ook Kimi Raikkonen een fout achter de safety car, toen de race na de rode vlag weer op gang werd gebracht. Hij verloor eveneens twee plekken, die hij niet meteen terug pakte. Toch kreeg hij ook een straf. Waar zit 'm dan het verschil? Bij de herstart werd de ronde achter de safety car gezien als een soort formatieronde. Daarin moet je juist je plek terugnemen, of als dat niet lukt uit de pitstraat starten. Dat deed Raikkonen beide niet, dus kreeg hij dertig seconden toegevoegd aan zijn eindtijd, waardoor Alfa Romeo twee zwaarbevochten WK-punten in rook op zag aan. Het team was naar eigen zeggen verbouwereerd door die beslissing en ook de stewards hadden er wat moeite mee, omdat de regels nogal tegenstrijdig waren. RacingNews365 heeft begrepen dat de FIA intern aan het discussiëren is of er aan de regels getornd moeten worden. De situatie met Raikkonen was een zeer zeldzame gebeurtenis. De vraag is of een soortgelijke samenloop van omstandigheden überhaupt nog eens voor zal komen. De regels kunnen niet zomaar midden in het seizoen veranderd worden zonder dat er een heel bureaucratisch proces doorlopen moet worden. Alleen als de veiligheid in geding is kan het proces worden versneld, maar de vraag is of ze deze eventuele regelverandering onder die noemer kunnen scharen. Wel kunnen de regels verduidelijkt worden. In dat geval deelt de FIA de verduidelijking met de teams, zodat zij weten wat er in welke situatie gedaan moet worden. De kans is aanwezig dat dit zal gebeuren, zodat een gevalletje Raikkonen vanaf de GP van Portugal niet meer voor kan komen. Ook zou de FIA de stewards kunnen instrueren om in de toekomst milder te zijn in vergelijkbare situaties. Tegelijkertijd kan er ook een proces worden gestart, zodat de regels in de toekomst veranderd kunnen worden.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"