Ruim drie maanden na de Grand Prix van Abu Dhabi heeft de FIA de onderzoeksresultaten gepubliceerd. Onderzocht werd hoe de besluitvorming tijdens de slotronden van de race waarin Max Verstappen beslag legde op de wereldtitel tot stand kwam. In het document staat uitgebreid en in chronologische volgorde beschreven hoe de gebeurtenissen in Abu Dhabi to stand kwamen. Belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat teveel afleidingen wedstrijdleider Michael Masi in de weg stonden om zorgvuldig en weloverwogen beslissingen te nemen. "De betrokkenen zijn het er in de gedetailleerde analyse over eens dat gesprekken tussen de de teambazen van Red Bull en Mercedes (Christian Horner en Toto Wolff) en de wedstijdleider een negatieve uitwerking hadden op een soepel verloop van de laatste paar ronden. Zij leidden de wedstrijdleider af op het moment dat hij zich diende te richten op belangrijke beslissingen die onder enorme tijdsdruk gemaakt moesten worden." "Deze gesprekken werden niet nodig of behulpzaam geacht. Men was het er dan ook over eens dat daardoor enkel de druk op de wedstrijdleider toenam en dat er zo geprobeerd werd de beslissingen van de wedstrijdleider te beïnvloeden."
Safety car-regels worden aangepast
Het jezelf ontdoen van een ronde achterstand achter een safety car was ook voer voor discussie en verwarring tijdens die bewuste Grand Prix: "Uit onderzoek blijkt dat de regels hierover, beschreven in paragrafen 48.12 en 48.13, ruimte laten voor meerdere interpretaties." "Dit heeft geleid tot verwarring een daarom is geoordeeld dat de sport baat heeft bij het ophelderen van die regels", zo staat in het document te lezen, voordat men uitlegt waarom Michael Masi besloot de race met nog één ronde te gaan te hervatten. "In het besluit om de race te hervatten wogen bepalingen van eerdere bijeenkomsten van onder andere de F1 Commissie mee. F1-teams gaven duidelijk aan een race liever onder een groene vlag te finishen dan achter een safety car, als het de veiligheid tenminste niet in de weg staat." "De teams geven aan dat verlangen nog steeds te hebben, maar ook vrede te hebben met een finish achter de safety car als het niet veilig zou zijn om de safety car naar binnen te halen." Als gevolg daarvan is er nieuwe software ontwikkeld die automatisch aangeeft welke coureurs zich van een ronde achterstand mogen ontdoen en op welk moment.
Structuur wedstrijdleiding wordt aangestipt
De totale structuur van de wedstrijdleiding wordt in het onderzoek als een zwakte omschreven. Hierbij wordt met name gedoeld op een totaal gebrek aan back up voor Masi. "De hulp (of het gebrek eraan, red.) aan Masi werd geadresseerd als een sleutelfactor voor Masi om zijn rol op de best mogelijke wijze te vervullen", aldus het onderzoek. "De verantwoordelijkheid voor het ondersteunen van de de wedstrijdleiding ligt in eerste instantie bij Single Seater Department van de FIA." "Gevraagd naar de support die Masi van dit orgaan kreeg, geven werknemers aan dat het team goed en op een positieve manier samenwerkte. Wel werd opgemerkt dat de rol van de wedstrijdleider erg veeleisend is, zeker gezien het feit dat de wedstrijdleider er meerdere functies tegelijkertijd op na houdt." "Ze gaven tevens aan dat er meer steun en middelen nodig zijn om het functioneren van de wedstrijdleiding te verbeteren."
Meest gelezen