Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 Grand Prix Canada 2025

FIA verklaart afwijzing protest Red Bull

De FIA heeft het protest van Red Bull na de Grand Prix van Canada afgewezen. De stewards geven nu uitleg over de beslissing.

Verstappen podium Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na afloop van de Grand Prix van Canada tekende Red Bull bezwaar aan tegen de uitslag. Er was namelijk een momentje tijdens de safety car waar het team van Max Verstappen niet blij mee was. George Russell ging aan de leiding en viel nogal ver terug, waardoor Verstappen ineens voor Russell zat. Hoewel er in eerste instantie niets mee werd gedaan, en Red Bull en Verstappen ook aangaven dat er volgens hen niets aan de hand was, tekende het team enkele uren na de race toch nog bezwaar aan.

Maar de FIA gaat daar niet in mee. De stewards wijzen het protest af en leggen uit waarom in een uitgebreide uitleg. "Red Bull beweerde dat Russell tijdens de safety car onnodig had geremd op het rechte stuk tussen bochten 12 en 13. Verstappen volgde Russell, haalde hem in en gaf de plaats weer terug. Red Bull beweerde ook dat Russell onsportief gedrag had vertoond door op de teamradio te klagen over het inhalen van Verstappen."

"Verstappen zei dat hij verrast was door het plotselinge remmen van Russell op het rechte stuk en geen andere keuze had dan hem tijdelijk in te halen. Red Bull legde telemetriegegevens voor waaruit het gas- en remgebruik van beide auto's duidelijk werd. Red Bull suggereerde dat de onboardcamera van Russell liet zien dat de coureur in de spiegels keek voordat hij remde, dat hij wist dat Verstappen vlak achter hem reed en dat hij remde om Verstappen te dwingen hem in te halen en zo een overtreding te begaan. Red Bull suggereerde ook dat Russell via zijn teamradio klaagde, wetende dat dit zou worden beluisterd door de wedstrijdleiding. Hij zou hebben gehoopt dat Verstappen werd onderzocht."

"Red Bull stelde tot slot dat het voor Russell duidelijk moest zijn geweest dat de race zou eindigen onder de safety car. Het was dan ook niet nodig om de banden en remmen warm te houden."

Verweer

Het verweer van Mercedes liep als volgt. "Russell legde uit dat periodiek remmen gebruikelijk is en te verwachten is tijdens het inzetten van de safety car om ervoor te zorgen dat de temperatuur in de banden en remmen op peil blijft. Russell wees er ook op dat hij op het rechte stuk de safety car inhaalde en met zijn hand gebaarde omdat hij de safety car vroeg om sneller te rijden."

"Russell zou hebben geremd om twee redenen. Ten eerste om ervoor te zorgen dat hij afstand hield tot de safety car en daarnaast om de temperatuur in de remmen en banden te behouden. Hij zou in zijn spiegels hebben gekeken voordat hij remde om te controleren of Verstappen direct achter hem reed en remde pas toen hij zag dat Verstappen naast hem reed. Zijn telemetrie toonde aan dat de remdruk die hij uitoefende 30 psi was, wat volgens hem niet zwaar was. Russell vond ook dat Verstappen had moeten anticiperen dat hij zou remmen om de warmte in zijn remmen en banden te behouden. Het is volgens hem in geen geval de verantwoordelijkheid van de leidende auto om op de achterliggende auto te letten."

"Russell verklaarde tevens dat hij niet van plan was om een onderzoek naar Verstappen uit te lokken met zijn opmerkingen naar het team. Bovendien wist hij niet dat de race zeker onder de safety car zou eindigen. Mercedes stelde dat wat Russell via de teamradio had gezegd niets anders was dan feitelijk. Het team diende geen klacht in bij de wedstrijdleiding over het inhalen van Verstappen, omdat hij de plaats teruggaf. Mercedes liet ook telemetrie zien over de rempatronen van Russell en Verstappen tijdens verschillende ronden onder de safety car. Dat toonde volgens hen aan dat Verstappen op hetzelfde rechte stuk had geremd en dat de acties van Russell niet opmerkelijk waren."

Uitslag

En zo komen de stewards bij het oordeel uit. "Meneer Malyon, de afgevaardigde van de FIA, legde uit dat het incident was waargenomen door race control en dat het niet nodig was om het aan de stewards te melden. Hij zei dat periodiek remmen onder de safety car gebruikelijk is en te verwachten valt. Hij zei dat race control om deze reden altijd een zekere mate van tolerantie toestaat met betrekking tot de regel van tien autolengtes, omdat er behoefte is aan een redelijke mate van remmen en accelereren."

"Gezien de verklaring van de heer Malyon, aanvaarden wij de uitleg van Russell over het incident en zijn wij ervan overtuigd dat Russell niet roekeloos heeft gereden door te remmen. Wij zijn er niet van overtuigd dat hij zich onsportief heeft gedragen door eenvoudigweg aan zijn team te melden dat Verstappen hem had ingehaald. En hoewel het niet in het protest werd aangevoerd, zijn wij er ook van overtuigd dat Russell zich niet schuldig heeft gemaakt aan onsportief gedrag door te remmen. Ook niet door waar en wanneer hij dat deed."

Praat mee!

x
Opvallende straf Norris krijgt opvallende straf van stewards