De FIA voert tijdens raceweekenden soms maximale rondetijden in voor tijdens de kwalificatie, wat inhoudt dat een coureur verplicht sneller moet rijden dan die gezette rondetijd. In Monza was dit het geval, om ervoor te zorgen dat alle coureurs niet naar elkaar zouden gaan kijken en op zoek zouden gaan naar een slipstream, die op het Italiaanse circuit o zo belangrijk kan zijn. In Singapore was er echter geen sprake van een maximale rondetijd en vooral in het slot van Q1 leverde dat problemen op. Veel coureurs waren tussen bochten 17 en 18 aan het wachten op wat vrije lucht, maar omdat de tijd drong, stak Jan en alleman elkaar voor. Verstappen, één van de coureurs die braaf op zijn beurt wachtte, moest vervolgens ternauwernood aan de kant voor een aanstormende Williams, die wel al bezig was aan een snelle ronde. Het leverde een onderzoek naar hem op, maar de stewards oordeelden dat Verstappen niets fout had gedaan. FIA-wedstrijdleider Niels Wittich grijpt in Japan echter terug naar een oude regel, de maximum rondetijd, om er zo voor te zorgen dat vergelijkbare chaotische taferelen op Suzuka niet voor komen. Na de tweede vrije training maakt de wedstrijdleider bekend wat precies die maximale rondetijd is. Check hieronder nog eens hoe dat eruit zag aan het einde van Q1.
Meest gelezen