Een van de wijzigingen voor de sportieve reglementen voor het volgende seizoen, die de FIA heeft doorgevoerd, is de strafmaat voor het maken van valse starts en het missen van een weging van de auto gedurende het raceweekend. Deze straffen zijn soepeler dan de straffen die momenteel worden gehanteerd. Als een coureur volgend jaar bij de race een valse start maakt, dan kan deze van de stewards een tijdstraf krijgen van vijf of tien seconden of in het meest extreme geval een drive-through penalty. Dit seizoen is de straf voor het maken van een valse start veel zwaarder: toen had de wedstrijdleiding de keuze tussen een drive-through penalty of een tien seconden stop-and-go-straf. Mocht een coureur tijdens een sessie het weegmoment van zijn bolide missen, dan kan ook deze coureur een minder zware straf krijgen dan voorheen. Voor het seizoen van 2020 mogen de stewards bepalen hoe hoog de gridstraf wordt voor de race. Dit seizoen had de wedstrijdleiding enkel de mogelijkheid om een coureur vanuit de pitsstraat te laten starten als straf. Dit overkwam Sergio Perez tijdens de afgelopen Grand Prix van de Verenigde Staten. Een andere verandering in het sportieve reglement gaat over het starten op verse banden als een coureur uit de pitsstraat start. Mocht een coureur Q3 bereiken, maar de race beginnen vanuit de pitsstraat, dan mag deze een verse set banden onder de auto schroeven. Eerst moest de rijder op de banden starten, waarmee hij in Q2 zijn snelste tijd had gereden. Kimi Raikkonen kreeg tijdens de Italiaanse GP een fikse tijdstraf, omdat hij tegen de regels in met vers rubber aan de start verscheen. Deze overtreding behoort volgend seizoen dus tot het verleden.
Meest gelezen