Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei

Eerste vrije training

  • 1 BOT 1:18.504
  • 2 VER 1:18.537
  • 3 HAM 1:18.627
VT2 vr 07 mei
VT3 za 08 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
esp Uitslag VT1
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Michael Masi

FIA wuift kritiek weg na meerdere gevaarlijke incidenten

De afgelopen weken kreeg de FIA en in het bijzonder wedstrijdleider Michael Masi veel kritiek te verduren na verschillende incidenten. Ook de wedstrijdleider blijft raceweekend uit, raceweekend uit bijleren, maar het belang van de veiligheid staat in ieder geval altijd boven het belang van de coureurs.

De afgelopen maanden waren er meerdere veiligheidsincidenten te betreuren in de Formule 1. Charles Leclerc die enkele ronden met een losse gordel rondreed tijdens de Grand Prix van Spanje, marshalls die over het circuit rende terwijl er enkele coureurs op hoge snelheid voorbij scheurden en afgelopen weekend de kraanwagen die nog naast de baan stond toen de coureurs al begonnen aan het tweede deel van de kwalificatie.

Aan het adres van de FIA kwam dan ook veel kritiek. RacingNews365 sprak daags na het Grand Prix-weekend in Turkije exclusief met FIA-wedstrijdleider Michael Masi, die meteen toegaf dat het weekend niet vlekkeloos was verlopen. Vooral het incident met de kraanwagen laat een zure nasmaak achter.

"Het was zeker geen ideale situatie, absoluut niet. Als ik dat zou zeggen, zou ik liegen. Maar als zo'n situatie zich onverhoopt toch voordoet, dan moet je er zo goed mogelijk mee omgaan. De zone waar op de baan dubbele vlaggen werden gezwaaid werd meteen verlengd, zodat de coureurs nog eerder werden gewaarschuwd. Bovendien waren de coureurs bezig met hun outlap, dus ze hadden veel minder reden om daar te pushen", zo blikt hij terug op het incident.

Het was dus een incident, maar dat wil niet zeggen dat er niet uitgebreid naar wordt gekeken zodat het in de toekomst kan worden voorkomen. "Dit weekend was de perfecte storm. Achteraf gezien hadden we het natuurlijk anders gedaan en er is momenteel al een onderzoek gaande waarin alle beslissingen van dit weekend tegen het licht worden gehouden. Wat ging er goed, wat ging er fout, wat kan er anders? Ik doe dat zelf ook. Ik kijk ook wat er allemaal gebeurd is en wat er beter kan, elk weekend opnieuw"

Interview gaat verder onder de afbeelding.

			© FIA
	© FIA

Dat zijn baan elke week weer anders is, blijkt wel als hij uitlegt hoe de communicatie er tijdens een Grand Prix-weekend aan toe gaat. Op elk circuit verschilt dat, wat een uitdaging op zich is. “We hebben verschillende communicatiekanalen voor verschillende dingen op en rond het circuit", zo verklaart hij.

"Communicatiekanalen voor vlaggen, voor het bergen van wagens en we ook hebben op verschillende plekken officials staan. Op elk circuit is dat weer een beetje anders, dus het is zaak om ervoor te zorgen dat alles zo goed mogelijk samenkomt. Ik geloof persoonlijk dan ook dat je elke dag blijft leren, misschien iets kleins, misschien iets groots, maar elke dag opnieuw leer je dingen bij.”

Dat leidt er dan ook toe dat er constant processen en richtlijnen worden aangepast of aangescherpt. Twee weken na het incident in Imola, waarbij enkele marshals tiidens een safety car situatie (dicht) op het circuit liepen terwijl sommige coureurs zichzelf op hoge snelheid van een ronde achterstand ontdeden, zijn er bijvoorbeeld al procedures veranderd, bevestigd de Australiër.

"De procedures en manieren waarop we met zo’n situatie omgaan zal in de toekomst anders zijn, dat hebben we al met de teams en de coureurs besproken. Dat betekent echter wel dat het soms misschien nog een paar ronden langer kan duren als er een safety car op de baan is en coureurs zichzelf van een ronde achterstand moeten ontdoen”, aldus Masi.

Het geeft in ieder geval aan dat veiligheid in de Formule 1 te allen tijde voorop wordt gesteld en niet het spektakel. "Op de woensdag voor elk raceweekend heb ik een vergadering met alle betrokkenen. Ik vertel hen altijd dat ik liever heb dat ze diep ademhalen en goed nadenken voordat ze reageren op een crash of iets dergelijks op een manier waarop marshals dat een jaar of tien geleden nog deden. Dan heb ik liever dat de safety car wat langer op de baan is, want de tijden zijn veranderd. We hebben meer informatie tot onze beschikking dan toen, dus er is geen reden tot haast”, aldus Masi.

Met medewerking van Dieter Rencken.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

4 reacties

    x
    Live Tweede vrije training Formule 1 GP Spanje