De afgelopen maanden waren er meerdere veiligheidsincidenten te betreuren in de Formule 1. Charles Leclerc die enkele ronden met een losse gordel rondreed tijdens de Grand Prix van Spanje, marshalls die over het circuit rende terwijl er enkele coureurs op hoge snelheid voorbij scheurden en afgelopen weekend de kraanwagen die nog naast de baan stond toen de coureurs al begonnen aan het tweede deel van de kwalificatie. Aan het adres van de FIA kwam dan ook veel kritiek. RacingNews365 sprak daags na het Grand Prix-weekend in Turkije exclusief met FIA-wedstrijdleider Michael Masi, die meteen toegaf dat het weekend niet vlekkeloos was verlopen. Vooral het incident met de kraanwagen laat een zure nasmaak achter. "Het was zeker geen ideale situatie, absoluut niet. Als ik dat zou zeggen, zou ik liegen. Maar als zo'n situatie zich onverhoopt toch voordoet, dan moet je er zo goed mogelijk mee omgaan. De zone waar op de baan dubbele vlaggen werden gezwaaid werd meteen verlengd, zodat de coureurs nog eerder werden gewaarschuwd. Bovendien waren de coureurs bezig met hun outlap, dus ze hadden veel minder reden om daar te pushen", zo blikt hij terug op het incident. Het was dus een incident, maar dat wil niet zeggen dat er niet uitgebreid naar wordt gekeken zodat het in de toekomst kan worden voorkomen. "Dit weekend was de perfecte storm. Achteraf gezien hadden we het natuurlijk anders gedaan en er is momenteel al een onderzoek gaande waarin alle beslissingen van dit weekend tegen het licht worden gehouden. Wat ging er goed, wat ging er fout, wat kan er anders? Ik doe dat zelf ook. Ik kijk ook wat er allemaal gebeurd is en wat er beter kan, elk weekend opnieuw" Interview gaat verder onder de afbeelding .
Dat zijn baan elke week weer anders is, blijkt wel als hij uitlegt hoe de communicatie er tijdens een Grand Prix-weekend aan toe gaat. Op elk circuit verschilt dat, wat een uitdaging op zich is. “We hebben verschillende communicatiekanalen voor verschillende dingen op en rond het circuit", zo verklaart hij. "Communicatiekanalen voor vlaggen, voor het bergen van wagens en we ook hebben op verschillende plekken officials staan. Op elk circuit is dat weer een beetje anders, dus het is zaak om ervoor te zorgen dat alles zo goed mogelijk samenkomt. Ik geloof persoonlijk dan ook dat je elke dag blijft leren, misschien iets kleins, misschien iets groots, maar elke dag opnieuw leer je dingen bij.” Dat leidt er dan ook toe dat er constant processen en richtlijnen worden aangepast of aangescherpt. Twee weken na het incident in Imola, waarbij enkele marshals tiidens een safety car situatie (dicht) op het circuit liepen terwijl sommige coureurs zichzelf op hoge snelheid van een ronde achterstand ontdeden, zijn er bijvoorbeeld al procedures veranderd, bevestigd de Australiër. "De procedures en manieren waarop we met zo’n situatie omgaan zal in de toekomst anders zijn, dat hebben we al met de teams en de coureurs besproken. Dat betekent echter wel dat het soms misschien nog een paar ronden langer kan duren als er een safety car op de baan is en coureurs zichzelf van een ronde achterstand moeten ontdoen”, aldus Masi. Het geeft in ieder geval aan dat veiligheid in de Formule 1 te allen tijde voorop wordt gesteld en niet het spektakel. "Op de woensdag voor elk raceweekend heb ik een vergadering met alle betrokkenen. Ik vertel hen altijd dat ik liever heb dat ze diep ademhalen en goed nadenken voordat ze reageren op een crash of iets dergelijks op een manier waarop marshals dat een jaar of tien geleden nog deden. Dan heb ik liever dat de safety car wat langer op de baan is, want de tijden zijn veranderd. We hebben meer informatie tot onze beschikking dan toen, dus er is geen reden tot haast”, aldus Masi. Met medewerking van Dieter Rencken .
Meest gelezen