Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Flexibele achtervleugels vanaf dit weekend verleden tijd, maar toch niet helemaal

De storm rond de flexibele vleugels kwam afgelopen raceweekend tot een (anti-?)climax. Mercedes dreigde met een protest tegen Red Bull, maar uiteindelijk kwam dat er niet. Vanaf heden, 15 juni, kunnen we met enige zekerheid zeggen dat die protesten er voorlopig ook niet gaan komen, want de flexibele achtervleugels zijn vanaf nu grotendeels verleden tijd.

Het hoofdstuk flexibele achtervleugels van het boek Formule 1 2021 lijkt uit te zijn. Vandaag (dinsdag 15 juni) worden de duimschroeven aangedraaid en gelden de nieuwe testwaarden waaraan de achtervleugels moeten voldoen. Alle teams hadden de vorige tests gewoon doorstaan, maar er waren verdenkingen dat sommige teams manieren hadden gevonden om de achtervleugel toch te laten flexen op hoge snelheden. Daar deden ze hun voordeel mee, omdat dit voor minder drag zorgde op de rechte stukken, terwijl de vleugel wel gewoon aan alle voorwaarden voldeed. Te midden van al het gewijs van Mercedes naar Red Bull besloot de FIA om de tests aan te scherpen na afloop van het Spaanse Grand Prix-weekend. Daarin had Lewis Hamilton openlijk verteld over de flexibele achtervleugel van Max Verstappen en Sergio Perez. Er zijn verschillende tests om de flexibiliteit van de achtervleugels te meten, die vanaf deze dinsdag zijn aangescherpt. De druk die er tijdens die tests op de achtervleugels wordt uitgevoerd, zal verhoogd worden. Een handvol teams, waaronder Red Bull, maar ook Alfa Romeo, Ferrari en Alpine, zal haar achtervleugel dan ook rigider hebben moeten maken. De FIA heeft echter een soort overgangsperiode ingevoerd, waardoor de flexibiliteit van de achtervleugels toch nog 20% mag afwijken van de aangescherpte waarden. Die flexibele opstelling van de FIA eindigt over een maand, op 15 juli, en dus kunnen de teams tijdens de triple header in Frankrijk en Oostenrijk toch nog een beetje flexibeler omgaan met hun flexibele achtervleugels. Zo lijkt er dus een einde te komen aan al het moddergegooi van Mercedes over de achtervleugel van Red Bull. Dat team liet zich op haar beurt meermaals horen over de volgens hen te flexibele vóórvleugel van Mercedes, maar ook op dat front is het de afgelopen dagen stil. De vraag is of de nieuwe vleugels effect zullen hebben op de rangorde. Hoeveel tijd gaat Red Bull verliezen met haar nieuwe minder flexibele achtervleugel? In Azerbeidzjan leek de achtervleugel al wat minder flexibel te zijn dan de weken daarvoor, en Verstappen en Perez waren daar oppermachtig. Red Bull zelf verwacht in ieder geval dat het effect verwaarloosbaar zal zijn. "Het zou me verbazen als het over meer dan een tiende van een seconde per ronde gaat", aldus teambaas Christian Horner.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"