In de seizoenen in aanloop naar 2019 zagen Formule 1-voorvleugels er extreem gecompliceerd uit. Door toedoen van onder meer talloze verschillende subtiele aerodynamische flapjes op de voorvleugel werd er meer downforce dan ooit gegenereerd, maar dat ging wel ten koste van inhaalmogelijkheden, omdat veel vuile lucht in het pad van een achtervolgende bolide werd geleid. Vele coureurs klaagden dan ook over de vuile lucht, die ervoor zorgden dat inhalen vrijwel onmogelijk was. In 2021 moet dit verleden tijd zijn, maar daar wilde Pat Symonds, chief technical offer van de Formule 1 niet op wachten, en dus ging hij op zoek naar mogelijkheden om al in 2019 voor meer spektakel te zorgen en inhalen minder lastig te maken. Wat volgde was een bredere, eenvoudigere voorvleugel, die afgelopen seizoen werd geïntroduceerd. Achteraf gezien was het misschien toch wat te gehaast, geeft de Brit toe: "De veranderingen waren toch niet zo waardevol als ik in eerste instantie had gehoopt en met de kennis die we nu hebben, waren die regels waarschijnlijk niet ingevoerd." "Maar goed, dat is allemaal achteraf gezien. In vergelijking met de regelveranderingen die er in 2021 komen, stelde het design van deze nieuwe voorvleugel niks voor. Natuurlijk hebben we wel wat onderzoek gedaan, waardoor we in 2018 een goede indruk kregen van de punten waarop de toenmalige Formule 1-auto beter kon", vertelt de Brit op het podium tijdens Autosport International. "Uiteindelijk hebben we die volledig nieuwe configuratie nooit getest. Dat hadden we beter aan kunnen pakken", concludeert Symonds, waarna hij benadrukt dat hij een zelfde soort scenario niet ziet gebeuren als het aankomt op de nieuwe regels voor 2021.
Meest gelezen