Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1-coureurs delen Verstappens zorgen over zicht vanuit nieuwe F1-auto's

De Formule 1-auto's anno 2022 zien spectaculair anders uit. Van de buitenkant, maar ook vanuit de cockpit is het best even wennen. Sterker nog, meerdere coureurs hebben voorzichtig hun zorgen geuit over het zicht, waaronder ook Max Verstappen.

Voor alle twintig de Formule 1-coureurs gold dat de afgelopen wintertest in Barcelona de eerste échte kennismaking met de nieuwe auto's vormde. Daar liep men tegen enkele problemen aan, verwacht én onverwacht. Het veelbesproken ' porpoising ' bijvoorbeeld had niet iedereen voorzien, het iets verminderde zicht vanuit de cockpit wat werd waargenomen wel. Max Verstappen stipt in gesprek met onder andere RacingNews365 het probleem aan: "De banden zijn een behoorlijk stuk groter geworden, dus het zicht is anders. Op een circuit als dit (Barcelona, red.) is dat een minder groot probleem dan bijvoorbeeld op de stratencircuits. Dat zorgt daar voor wat meer uitdagingen", aldus de Red Bull-coureur, die niet alleen staat in zijn oordeel. Fernando Alonso valt hem bij en geeft aan dat het niet enkel door de grotere wielen komt: "Je hebt ook nog die winglet boven op het wiel zitten. Dus zoals als Max al aangaf kan het op stratencircuits nieuwe uitdagingen opwerpen, maar laten we het afwachten. Als het nieuwe uitdagingen oplevert, is dat voor iedereen hetzelfde."

Norris voelt zich klein in nieuwe F1-auto

In het geval van Lando Norris maakt het dat hij zich wel heel erg klein voelt in de nieuwe generatie Formule 1-auto's. De nieuwe afstelling van deze auto's draagt daar volgens Norris nog eens extra bij: "We rijden dit jaar doorgaans met minder rake (schuine hellingshoek van voor naar achteren, red.), waardoor we automatisch ook wat lager zitten en het zicht wéér anders is." "Bovendien zijn ook de sidepods wat verder naar voren geplaatst (daar kijk je als coureur nu overheen, red.). Ook dat maakt dat het zicht verder beperkt wordt. Je ziet minder en dat maakt dat je je heel klein kunt voelen in de cockpit." Tot slot is het Alexander Albon die aangeeft hoe men zich aan kan en misschien wel moet passen aan de nieuwe auto's: "Op open circuits kan je wat meer vooruit kijken. De blind spots bij de banden zorgt wel voor minder zicht als je een bocht probeert in te kijken." "Dus wat je moet doen is eigenlijk wat verder kijken dan alleen naar de bocht. Op stratencircuits is er natuurlijk na een muur alleen nog maar meer muur, dus dan zie je niet zoveel. Ik denk dat het daarbij lastig gaat worden. Ook als je in gevecht bent, dat wordt wat lastiger. Kijken waar je bent, waar de voorvleugel is, waar de banden zijn; dat wordt wat meer een uitdaging."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi