Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Formule 1-coureurs delen Verstappens zorgen over zicht vanuit nieuwe F1-auto's

De Formule 1-auto's anno 2022 zien spectaculair anders uit. Van de buitenkant, maar ook vanuit de cockpit is het best even wennen. Sterker nog, meerdere coureurs hebben voorzichtig hun zorgen geuit over het zicht, waaronder ook Max Verstappen.

Norris Lando
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © McLaren

Voor alle twintig de Formule 1-coureurs gold dat de afgelopen wintertest in Barcelona de eerste échte kennismaking met de nieuwe auto's vormde. Daar liep men tegen enkele problemen aan, verwacht én onverwacht. Het veelbesproken 'porpoising' bijvoorbeeld had niet iedereen voorzien, het iets verminderde zicht vanuit de cockpit wat werd waargenomen wel.

Max Verstappen stipt in gesprek met onder andere RacingNews365 het probleem aan: "De banden zijn een behoorlijk stuk groter geworden, dus het zicht is anders. Op een circuit als dit (Barcelona, red.) is dat een minder groot probleem dan bijvoorbeeld op de stratencircuits. Dat zorgt daar voor wat meer uitdagingen", aldus de Red Bull-coureur, die niet alleen staat in zijn oordeel.

Fernando Alonso valt hem bij en geeft aan dat het niet enkel door de grotere wielen komt: "Je hebt ook nog die winglet boven op het wiel zitten. Dus zoals als Max al aangaf kan het op stratencircuits nieuwe uitdagingen opwerpen, maar laten we het afwachten. Als het nieuwe uitdagingen oplevert, is dat voor iedereen hetzelfde."

Norris voelt zich klein in nieuwe F1-auto

In het geval van Lando Norris maakt het dat hij zich wel heel erg klein voelt in de nieuwe generatie Formule 1-auto's. De nieuwe afstelling van deze auto's draagt daar volgens Norris nog eens extra bij: "We rijden dit jaar doorgaans met minder rake (schuine hellingshoek van voor naar achteren, red.), waardoor we automatisch ook wat lager zitten en het zicht wéér anders is."

"Bovendien zijn ook de sidepods wat verder naar voren geplaatst (daar kijk je als coureur nu overheen, red.). Ook dat maakt dat het zicht verder beperkt wordt. Je ziet minder en dat maakt dat je je heel klein kunt voelen in de cockpit."

Tot slot is het Alexander Albon die aangeeft hoe men zich aan kan en misschien wel moet passen aan de nieuwe auto's: "Op open circuits kan je wat meer vooruit kijken. De blind spots bij de banden zorgt wel voor minder zicht als je een bocht probeert in te kijken."

"Dus wat je moet doen is eigenlijk wat verder kijken dan alleen naar de bocht. Op stratencircuits is er natuurlijk na een muur alleen nog maar meer muur, dus dan zie je niet zoveel. Ik denk dat het daarbij lastig gaat worden. Ook als je in gevecht bent, dat wordt wat lastiger. Kijken waar je bent, waar de voorvleugel is, waar de banden zijn; dat wordt wat meer een uitdaging."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull speelden verstoppertje

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid terug op de testdagen in Barcelona.

4 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull