Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
0

Mario Andretti

Nationaliteit usa Amerikaans
Geboorteplaats Montona, Italië
Geboortedatum 28/02/1940 (84 jr.)
F1-debuut Grand Prix van de Verenigde Staten, 1968

Mario Andretti is de meest succesvolle Amerikaanse Formule 1-coureur. In 1978 werd hij wereldkampioen namens Lotus. In zijn carrière won hij twaalf races en reed hij voor Lotus, Ferrari, Alfa Romeo en Williams. Andretti heeft ook zijn eigen team, Andretti Formula Racing, ingeschreven bij de Formule 1.

F1-carrière

Wereldtitels 1
WK-punten 180
Races 128
Overwinningen 12
Podiumplaatsen 19
Polepositions 18

Biografie Mario Andretti

Mario Andretti werd geboren in Montona, Italië (nu Kroatië), net buiten de stad Triëst. Het gebied werd tijdens de Tweede Wereldoorlog geannexeerd door Joegoslavië, waardoor de familie Andretti moest vluchten en van 1948 tot 1955 in een vluchtelingenkamp woonde. Later verhuisde de familie naar de Verenigde Staten. De familie vestigde zich in Nazareth, Pennsylvania, met slechts $125 op zak. De locatie stelde Mario echter in staat om zijn carrière in de racerij te beginnen op de lokale baan, waar hij en zijn tweelingbroer Aldo in stockauto's raceten.

Mario boekte al snel succes, met twintig overwinningen in zijn eerste twee seizoenen. Zijn eerste IndyCar-evenement vond plaats in 1964 en een jaar later won hij zijn eerste race, zijn eerste kampioenschap en de titel Rookie of the Year. In 1966 werd hij wederom kampioen en behaalde hij ook zijn eerste poleposition op de Indianapolis 500, waar hij de race in 1969 won.

Racen in de Formule 1

Inmiddels had Andretti kennisgemaakt met Colin Chapman, de eigenaar van Lotus, die hem de kans gaf om zijn droom om in de Formule 1 te racen te verwezenlijken in 1968. De jonge Amerikaan pakte poleposition tijdens zijn debuut op de Grand Prix van de Verenigde Staten, maar kon de race niet finishen vanwege een koppelingsprobleem. Andretti reed vervolgens sporadisch in de serie voor de komende vier jaar met Lotus, March en Ferrari, terwijl hij zijn carrière in de Verenigde Staten voortzette.

Zijn eerste F1-overwinning kwam tijdens zijn Ferrari-debuut op de Grand Prix van Zuid-Afrika in 1971, en hij toonde ook zijn vaardigheid in langeafstandsraces in 1972, waar hij de 6 Uur van Daytona, 12 Uur van Sebring, BAOC 1000km en Watkins Glen 6 uur won met zijn teamgenoot Jacky Ickx. Andretti keerde in 1975 fulltime terug naar de Formule 1 met Parnelli, en nadat het team een jaar later zich terugtrok uit de sport, stapte hij over naar Lotus. Andretti won de laatste race van het seizoen in Japan en hielp het worstelende team in 1977 weer op de rails met drie overwinningen en een derde plaats in het kampioenschap.

Mario Andretti wereldkampioen Formule 1

Andretti's internationale carrière bereikte zijn hoogtepunt in 1978 toen hij met Lotus de F1-titel won. De Amerikaan startte negen keer vanaf pole position en won zes races, waarmee hij de eerste coureur werd die zowel de F1- als de IndyCar-titels won. Hoewel Andretti het kampioenschap behaalde tijdens de Italiaanse Grand Prix, waren er geen festiviteiten vanwege het feit dat zijn teamgenoot Ronnie Peterson betrokken was bij een ernstig ongeval aan het begin van de race en later die nacht overleed na opname in het ziekenhuis.

Na dat seizoen slaagde Andretti er niet in om nog een Formule 1-race te winnen, omdat Lotus moeite had om bij te blijven met de tweede generatie van ground-effect auto's. Andretti stapte over naar Alfa Romeo in 1981, maar behaalde dat seizoen slechts drie punten. Hij verving Carlos Reutemann bij Williams voor één race en verving de geblesseerde Didier Peroni bij Ferrari voor nog twee races, maar dit bleek zijn laatste uitstapje in de Formule 1 te zijn. Andretti beëindigde zijn carrière met 12 overwinningen en 18 pole positions uit 128 starts.

Terugkeer naar de Verenigde Staten

Andretti bleef deelnemen aan open wheel racing in Amerika en sloot zich aan bij CART in 1982. Hij ging rijden voor Newman/Haas Racing en won de titel in 1984 op de leeftijd van 44 jaar. Zijn zoon Michael voegde zich bij hem in 1989, waarmee het duo het eerste vader/zoon duo werd. Mario won zijn laatste IndyCar-race op 53-jarige leeftijd in 1993.

De Amerikaan is een van slechts drie coureurs die races heeft gewonnen in de Formule 1, IndyCar, World Sportscar Championship en NASCAR (de andere twee zijn Dan Gurney en Juan Pablo Montoya). Tot op de dag van vandaag is hij de enige coureur die de Indianapolis 500, Daytona 500 en de F1-wereldtitel heeft gewonnen. Sinds zijn overwinning in de Nederlandse Grand Prix van 1978 heeft geen enkele Amerikaan meer een F1-race gewonnen.

Nieuw F1-team: Andretti Formula Racing

Mario Andretti heeft zijn eigen team, Andretti Formula Racing, ingeschreven bij de Formule 1. Deze inschrijving is geaccepteerd en zo komt het elfde Formule 1-team weer een stap dichterbij met de toetreding tot de Formule 1. Andretti wordt gesteund door autofabrikant Cadillac. Lees er hier alles over

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!
Viaplay
x
Red Bull op de weg terug? Verstappen met goed Red Bull-nieuws richting de VS