Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Ross Brawn

Formule 1-directeur blij dat de 2021-bolides verdwijnen uit de sport

Ross Brawn kan niet wachten op de nieuwe reglementen binnen de Formule 1. Hoewel we in 2021 het spannendste seizoen sinds tijden hadden, zijn de bolides van het afgelopen seizoen niet geschikt om goed mee te racen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/MichaelPotts

Vanaf 2022 zullen de nieuwe technische reglementen van kracht gaan, waardoor de bolides flink gaan verschillen ten opzichte van het afgelopen seizoen. Ross Brawn, sportief directeur van de Formule 1, kan niet wachten op de veranderingen binnen de koningsklasse. De 2021-bolides waren namelijk lastig om mee te racen, zo legt hij uit in F1 Tech Talk.

Brawn was een van de grootste drijfveren achter het nieuwe pakket aan technische reglementen. Hij is dan ook blij dat er een nieuw tijdperk aan wordt gebroken in de koningsklasse, waarin het racen spannender moet zijn. Toch zijn er een paar positieve punten om op terug te kijken. "Het ligt er wel aan wat men verstaat onder 'de ultieme Formule 1-auto', want als je daarmee bedoelt 'de snelste', dan was het goed", zegt hij over de oude reglementen.

"Maar of het de beste racewagen is? Nee, ik denk dat deze auto's veel te vatbaar zijn voor het rijden vlak achter een ander. Ook als ze over een kerbstone rijden en er vliegt een stukje van de bolide af, dan werkt hij al niet meer."

Brawn kijkt uit naar 2022

De veranderingen in de regels zorgen voor een compleet nieuwe filosofie van de wagens. Het concept van 'ground effect' komt terug en elk aspect van de auto gaat er anders uitzien. Dit allemaal om beter wiel-tegen-wiel te kunnen racen, dit omdat er minder vuile lucht is die de downforce van de auto's verstoort.

"We moeten de bolides wat robuuster maken", vindt Brawn ook. "Wat simpeler, wat minder vatbaar." De F1-directeur is benieuwd naar de creativiteit van de teams, want zelfs binnen de strenge reglementen is volgens hem ruimte voor verschillende soorten bolides. "Er is geen twijfel over mogelijk dat ze het concept moeilijk gaan opvatten", zegt hij lachend.

Slimme Verstappen had uitdaging van beter Mercedes nodig

Niemand pakte uiteindelijk het kampioenschap van Verstappen nog af en met alle gebeurtenissen na de laatste race van het F1-seizoen is er genoeg om over na te praten! Dit doen autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk dan ook in de nieuwste RacingNews365 Formule 1-podcast!

10 reacties

x
Video Wereldkampioen Nyck de Vries begint Formule E-seizoen in de muur