Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Formule 1 kijkt naar alternatief voor huidige, zware banden

De FIA en de Formule 1 streven ernaar de F1-bolides lichter te maken vanaf 2026, het jaar waarin de nieuwe reglementen in werking treden. Het formaat van de banden waarmee Verstappen & co rijden speelt een belangrijke factor in het gewicht, wat maakt dat de FIA streeft naar een alternatieve rubbersamenstelling.

Tyres
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Formule 1 zou de huidige 18-inch banden kunnen laten vallen vanaf 2026 als onderdeel van de gewichtsbesparende maatregel. Het gewicht van de F1-auto's is de afgelopen jaren stevig toegenomen, wat leidde tot klachten van de coureurs over het het rijgedrag van de bolides.

Bij de start van het hybridetijdperk in 2014 was het minimumgewicht van een Formule 1-auto 690 kg, iets dat is toegenomen met meer dan honderd kilo. De FIA gaf eerder al aan dat ze de auto's korter en lichter wil maken wanneer de nieuwe technische reglementen in 2026 van kracht gaan. Naast zwaarder zijn de auto's namelijk ook aanzienlijk langer geworden.

De FIA probeert maatregelen te nemen door de groeiende cijfers in lengte en gewicht terug te dringen. Onderdeel daarvan is het mogelijk aan de kant schuiven van de 18-inch banden. RacingNews365 heeft vernomen dat er in de komende weken verkennende gesprekken zullen plaatsvinden over een alternatief.

'Laat het aan de teams over'

Pirelli introduceerde de 18-inch banden vorig seizoen samen met de nieuwe aerodynamische regels in de koningsklasse. De nieuwe banden voegden naar schatting 14 kg aan gewicht toe, grotendeels door de grotere velg. Vóór de introductie van de nieuwe banden gebruikte men in de F1 jarenlang 13-inch velgen. Pirelli drong aan op een overstap naar 18-inch banden, om de barrière tussen Formule 1- en normale autobanden te verkleinen.

Terwijl de FIA haar eigen oplossingen bekijkt, vindt Mercedes' technisch directeur James Allison dat de zaak aan de teams moet worden overgelaten.

"Het is niet makkelijk om het gewicht te reduceren," zei hij eerder dit jaar tegen de media, waaronder RacingNews365. "Het is bijzonder lastig om technische regels te bedenken die de auto veel lichter maken. De manier om de auto lichter te maken, is denk ik door de gewichtslimiet te verlagen en het ons probleem te maken. Als auto's over de limiet gaan, dwingt ons dat allemaal om moeilijke beslissingen te nemen over wat we wel en niet in onze auto's stoppen. Niet iedereen is het eens met dat standpunt, maar het is denk ik de beste manier om gewichtsafname te realiseren", aldus Allison.

Ook interessant:

Alles wat je moet weten over de 'toetreding' van Andretti tot de Formule 1

F1-journalist Aaron Deckers en RacingNews365 F1-host Joris Mosterdijk vertellen je alles over het nieuws omtrent Andretti. De FIA gaf het team groen licht voor de toetreding tot de Formule 1, maar er is nog niets zeker. Waarom? Deckers verklaart in de onderstaande video.

Praat mee!

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap