Het is een goed gebruik om je tijdens en na een Formule 1-wintertest niet blind te staren op tijdenlijst. Helemaal nietszeggend zijn ze niet, maar harde conclusies mogen er niet aan worden verbonden. Max Verstappen was in rondetijd een volle seconde sneller dan Lewis Hamilton, die zijn snelste tijd nota bene op een compound zachter reed. Als er tussen die twee compounds een performanceverschil van zo'n drie tot vier tienden zou zitten, zou Verstappen dus al bijna anderhalve seconde sneller zijn dan Hamilton. Dat is echter heel onwaarschijnlijk, net zoals het onwaarschijnlijk is dat Yuki Tsunoda en Kimi Raikkonen tijdens de eerste Grand Prix vóór Hamilton staan, zoals dat tijdens de test op dezelfde zachte C5-band wel het geval is. Mercedes zal gewoon vooraan meedoen, waarbij de grote vraag is of het op eigen snelheid voor of achter Red Bull komt te staan. Het is moeilijk in te schatten, maar kijkend naar wie er de meeste kansen maakt om in ieder geval zonder problemen een stabiele race te rijden, dan kom je na het zien van de testdagen uit bij Red Bull. Mercedes was niet als in voorgaande jaren in staat de ronden stoïcijns aaneen te rijgen. Mercedes vertoonde scheuren in het pantser die misschien wel groter zijn dan enkel haarscheuren, terwijl Red Bull een redelijk probleemloze driedaagse kende.
In het middenveld daarachter leidt het nauwelijks twijfel dat het weer ongemeen spannend gaat worden. Echter, McLaren verteerde de overstap naar Mercedes-motoren goed en toonde vanaf de eerste meters aan prima mee te kunnen komen. Wederom een goede kandidaat voor de 'best of the rest'-positie, dus. Het valt zelfs niet uit te sluiten dat McLaren tussen de topteams in het middenveld in komt te 'zwemmen'. Alpine en AlphaTauri zagen er solide uit, terwijl Ferrari er wat minder hopeloos uitzag dan gedurende het afgelopen seizoen. Aston Martin viel in het spoor van Mercedes wat tegen, maar als zij de problemen te boven kunnen komen, net zoals Mercedes voor elkaar moet zien te krijgen, dan wacht ons een mooie strijd. Alfa Romeo dreigt ondertussen in eenzelfde soort vacuüm terecht te komen als McLaren, maar dan aan de onderzijde van de ranglijst. Het brede middenveld lijkt een maatje te groot, terwijl Williams en Haas F1 onderling hun eigen strijd uit lijken te gaan vechten. Hoewel, strijd... zonder enige vorm van doorontwikkeling van de Haas-bolide, moet dat voor Williams een koud kunstje worden. Als we na afloop van de testdagen, nogmaals - geen garantie voor de toekomst - een rangschikking opmaken aan de hand van wat we hebben gezien: ziet de verwachte volgorde er als volgt uit. Red Bull Mercedes McLaren AlphaTauri Alpine Aston Martin Ferrari Alfa Romeo Williams Haas F1
Meest gelezen