Dat de Formule 1 een van de duurste, zo niet dé duurste sport is ter wereld, dat blijkt wel uit het inschrijfgeld dat de teams moeten betalen om mee te mogen doen. De Formule 1 hanteert echter wel een eerlijk systeem wat betreft de bedragen, op basis van de verdiende punten wordt de betalen som per team berekend.
Het is aan dit systeem te wijten dat Mercedes na zijn zeer indrukwekkende campagne in 2019 de gevolgen het sterkst voelt. De Duitse renstal zal voor het komende seizoen liefst 5.490.812 dollar aan inschrijfgeld zal moeten overmaken naar de Formule 1.
Het bedrag van ongeveer 5,5 miljoen dollar, omgerekend 4,96 miljoen euro, wordt opgemaakt door een basisbedrag van 556.509 dollar en 6.677 dollar voor iedere verdiende punt uit het 2019-seizoen. Aangezien Mercedes er als constructeur liefst 739 punten verzamelde, komt het bedrag op basis van punten uit op 4.934.303 dollar.
Voor de overige negen teams in de Formule 1 ligt het bedrag per punt aanzienlijk lager. In plaats van 6.677 dollar betalen de niet-kampioenen 5.563 dollar per punt. Ferrari, dat tweede werd in het klassement, betaalt om deze reden ruim twee miljoen minder aan inschrijfgeld. De Scuderia moet voor 2020 precies 3.360.261 dollar afrekenen, Red Bull betaalt 2.876.280.
Williams, dat gedurende het 2019-seizoen slechts één punt scoorde dankzij de tiende plaats van Robert Kubica in Duitsland, hoeft niet meer dan 562.072 dollar over te maken.
Team | Punten | Bedrag op basis van punten ($) | Totaal inschrijfgeld ($) |
---|---|---|---|
Mercedes | 739 | 4.934.303 | 5.490.812 |
Ferrari | 504 | 2.803.752 | 3.360.261 |
Red Bull | 417 | 2.319.771 | 2.876.280 |
McLaren | 145 | 806.635 | 1.363.144 |
Renault | 91 | 506.233 | 1.062.742 |
Toro Rosso | 85 | 472.855 | 1.029.364 |
Racing Point | 73 | 406.099 | 962.608 |
Alfa Romeo | 57 | 317.091 | 873.600 |
Haas | 28 | 155.764 | 712.273 |
Williams | 1 | 5.563 | 562.072 |
Houdt de FIA de hand boven het hoofd van Ferrari? Hoor daarover meer in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, met F1-journalisten Ruud Dimmers, Jan van der Burgt en gastheer Jeroen van Inkel.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!