Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug

Tweede vrije training

  • 1 HAM 1:16.883
  • 2 BOT 1:17.170
  • 3 VER 1:17.704
VT3 za 15 aug 12:00 13:00
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
esp Uitslag VT2
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Formule 1-teams betalen miljoenen voor deelname in 2020

Het geweldig grote succes van Mercedes in 2019 heeft voor het team ook negatieve gevolgen. De Duitse renstal zal het aankomende seizoen namelijk in de portemonnee worden geraakt. Mercedes zal voor 2020 een recordbedrag aan inschrijfgeld moeten betalen. Sommige andere Formule 1-teams moeten ook diep in de buidel tasten.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Dat de Formule 1 een van de duurste, zo niet dé duurste sport is ter wereld, dat blijkt wel uit het inschrijfgeld dat de teams moeten betalen om mee te mogen doen. De Formule 1 hanteert echter wel een eerlijk systeem wat betreft de bedragen, op basis van de verdiende punten wordt de betalen som per team berekend.

Het is aan dit systeem te wijten dat Mercedes na zijn zeer indrukwekkende campagne in 2019 de gevolgen het sterkst voelt. De Duitse renstal zal voor het komende seizoen liefst 5.490.812 dollar aan inschrijfgeld zal moeten overmaken naar de Formule 1.

Het bedrag van ongeveer 5,5 miljoen dollar, omgerekend 4,96 miljoen euro, wordt opgemaakt door een basisbedrag van 556.509 dollar en 6.677 dollar voor iedere verdiende punt uit het 2019-seizoen. Aangezien Mercedes er als constructeur liefst 739 punten verzamelde, komt het bedrag op basis van punten uit op 4.934.303 dollar.

Voor de overige negen teams in de Formule 1 ligt het bedrag per punt aanzienlijk lager. In plaats van 6.677 dollar betalen de niet-kampioenen 5.563 dollar per punt. Ferrari, dat tweede werd in het klassement, betaalt om deze reden ruim twee miljoen minder aan inschrijfgeld. De Scuderia moet voor 2020 precies 3.360.261 dollar afrekenen, Red Bull betaalt 2.876.280.

Williams, dat gedurende het 2019-seizoen slechts één punt scoorde dankzij de tiende plaats van Robert Kubica in Duitsland, hoeft niet meer dan 562.072 dollar over te maken.

Team Punten Bedrag op basis van punten ($) Totaal inschrijfgeld ($)
Mercedes 739 4.934.303 5.490.812
Ferrari 504 2.803.752 3.360.261
Red Bull 417 2.319.771 2.876.280
McLaren 145 806.635 1.363.144
Renault 91 506.233 1.062.742
Toro Rosso 85 472.855 1.029.364
Racing Point 73 406.099 962.608
Alfa Romeo 57 317.091 873.600
Haas 28 155.764 712.273
Williams 1 5.563 562.072

Houdt de FIA de hand boven het hoofd van Ferrari? Hoor daarover meer in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, met F1-journalisten Ruud Dimmers, Jan van der Burgt en gastheer Jeroen van Inkel.

9 reacties