Ferrari introduceerde vorig raceweekend een nieuwe vloer, maar was in eerste instantie van plan om in Monaco de oude vloer terug in gebruik te nemen, omdat deze beter paste bij de rijhoogte die de Italianen hadden voorzien. In de straten van het prinsdom is de rijhoogte die de teams kiezen namelijk vaak hoger dan op vele andere circuits.
De oude vloer zou efficiënter werken in combinatie met de relatief hoge rijhoogte, ook al is deze oude vloer gevoeliger voor porpoising. Vanwege de lage gemiddelde snelheden op het circuit in Monaco dacht Ferrari echter dat dit geen problemen op zou leveren.
Tijdens de eerste vrije training leken ze te twijfelen over dat idee en zagen we Carlos Sainz en Charles Leclerc gebruiken maken van verschillende vloeren. Leclerc had de oude in gebruik, maar nog tijdens VT1 besloot het team uit Maranello toch om ook bij de Monegask de nieuwe specificatie vloer te installeren.
Zie hieronder de verschillen tussen de twee vloeren.
Teams massaal verrast
Ferrari, maar ook de andere Formule 1-teams zijn met zijn allen verrast door de mate van porpoising waar ze in de straten van Monaco mee te maken krijgen. Zo zagen we in VT1 dat de problemen van Mercedes weer helemaal terug waren, in extreme vorm. Ook andere teams hadden er last van.
De huidige 2022-bolides in combinatie met de straten van Monaco is dus (nog) geen gelukkige combinatie. Omdat de nieuwe vloer van Ferrari, die ze in Spanje hebben geïntroduceerd, grotendeels bedoeld was om het porpoising te verminderen, heeft het team dus toch besloten om deze vloer ook tijdens het raceweekend Monaco te raadplegen.
Zie hieronder de nieuwe vloer in actie in Monaco
Wint Verstappen of een andere favoriet in Qatar? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!