Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix Monaco 2022

Formule 1-teams verrast door terugkerend probleem in Monaco

De meeste Formule 1-teams dachten dat ze het gestuiter dit seizoen wel ongeveer onder controle hadden, maar in Monaco werden ze er toch weer door verrast. Ferrari moest bijvoorbeeld terugkomen op haar vloerkeuze, zo legt onze technische F1-analist Paolo Filisetti uit.

Leclerc Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Ferrari introduceerde vorig raceweekend een nieuwe vloer, maar was in eerste instantie van plan om in Monaco de oude vloer terug in gebruik te nemen, omdat deze beter paste bij de rijhoogte die de Italianen hadden voorzien. In de straten van het prinsdom is de rijhoogte die de teams kiezen namelijk vaak hoger dan op vele andere circuits.

De oude vloer zou efficiënter werken in combinatie met de relatief hoge rijhoogte, ook al is deze oude vloer gevoeliger voor porpoising. Vanwege de lage gemiddelde snelheden op het circuit in Monaco dacht Ferrari echter dat dit geen problemen op zou leveren.

Tijdens de eerste vrije training leken ze te twijfelen over dat idee en zagen we Carlos Sainz en Charles Leclerc gebruiken maken van verschillende vloeren. Leclerc had de oude in gebruik, maar nog tijdens VT1 besloot het team uit Maranello toch om ook bij de Monegask de nieuwe specificatie vloer te installeren.

Zie hieronder de verschillen tussen de twee vloeren.

			© RN365/Paolo Filisetti
	© RN365/Paolo Filisetti

Teams massaal verrast

Ferrari, maar ook de andere Formule 1-teams zijn met zijn allen verrast door de mate van porpoising waar ze in de straten van Monaco mee te maken krijgen. Zo zagen we in VT1 dat de problemen van Mercedes weer helemaal terug waren, in extreme vorm. Ook andere teams hadden er last van.

De huidige 2022-bolides in combinatie met de straten van Monaco is dus (nog) geen gelukkige combinatie. Omdat de nieuwe vloer van Ferrari, die ze in Spanje hebben geïntroduceerd, grotendeels bedoeld was om het porpoising te verminderen, heeft het team dus toch besloten om deze vloer ook tijdens het raceweekend Monaco te raadplegen.

Zie hieronder de nieuwe vloer in actie in Monaco

4 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt