Vanaf 2021 moeten nieuwe Formule 1-teams 200 miljoen dollar aan de Formule 1-betalen, om de totale prijzenpot, die dus over méér teams verdeeld moet worden, te spekken. Het is een flinke aderlating voor Panthera F1, het team dat onder leiding van onder andere Benjamin Durand (rechts op foto) in 2022 (n.a.v. het uitstellen van de nieuwe F1-regels) toe wil treden tot de Formule 1.
"Het mag duidelijk zijn dat die 200 miljoen dollar voor ons niet heel gunstig is", aldus Durand in een interview met RacingNews365. "Helemaal als een verrassing komt het voor ons echter niet, er werd al enige tijd over gesproken."
Het maakt dat het moeilijker wordt om een nieuw Formule 1-team uit de grond te stampen, weet Durand, die zonder die 200 miljoen rekening hield met een investering van zo'n 80 tot 120 miljoen dollar om het team op de rails te krijgen: "Maar 100 miljoen dollar krijg je makkelijker gevonden van 300 miljoen dollar."
Toch staan de plannen nog zeker niet in de ijskast, al wordt de optie om een bestaand team over te nemen wel aantrekkelijker: "We houden alle opties open. Sommige teams zullen minder waard zijn dan die 200 miljoen dollar. Naar ik begrijp is Williams voor dat bedrag verkocht, maar krijg je er wel alle faciliteiten en de hele infrastructuur van een Formule 1-team erbij."
"Het gevaar is nu dat Formule 1-teams bij een eventuele overname meer kunnen vragen dan het team werkelijk waard is. Ze kunnen immers schermen met het argument dat een x-bedrag nog altijd lager licht dan de oprichtingskosten plus het entreegeld van een nieuwe team.
Durand noemde de 200 miljoen ook een 'goed iets', want hij begrijpt dat het ook in het leven is geroepen om de bestaande teams te beschermen. Het toont aan dat er goed gezorgd wordt voor de teams. Maar wij moeten nog verder duiken in wat die 200 miljoen voor ons betekent en welke voordelen er voor ons aan vanuit het Concorde Agreement aan zouden kleven om vervolgens met onze partners en sponsoren te bepalen of we een nieuwe team willen beginnen of toch een bestaand team over willen nemen."
Met medewerking van Dieter Rencken.
Wederom pech voor Max Verstappen tijdens een race en veel negatieve reacties naderhand. Maar Max moet niet weg bij Red Bull. Dit en meer in de RN365-podcast met Tom Coronel en Ruud Dimmers.
Hét abonnement voor de echte racefan. Sluit je ook aan bij de tofste F1-community!
Meld je direct aan