Pascal Wehrlein zal als kampioenschapsleider aan de start van de laatste E-Prix van dit Formule E-seizoen verschijnen, na een mooie overwinning tijdens de chaotische openingsrace in Londen. Hij startte de race als derde en reed vervolgens nog een aantal ronden als vierde rond, maar wist zich van zijn beste kant te laten zien tijdens meerdere safety car-situaties en klom zo verder omhoog naar de top.
Op dit moment heeft hij een voorsprong van drie punten te pakken ten opzichte van Mitch Evans, de coureur die tweede staat in het kampioenschap en als tweede eindigde in de openingsrace, waar Sebastian Buemi het podium compleet maakte. Mahindra viel net buiten het podium maar slaagde er wel in om op fantastische wijze een vierde en vijfde plek binnen te slepen, terwijl Nick Cassidy een flinke opmars maakte na enkele keren geraakt te zijn en alsnog op de zevende plek eindigde. Nico Müller eindigde de race als zesde, Sam Bird als achtste, Stoffel Vandoorne als negende en Norman Nato maakte de top tien compleet.
Titelkandidaten zorgen voor chaos in beginfase
Evans mocht de openingsrace in Londen vanaf pole aanvangen, met Wehrlein vlak achter hem op de derde plaats. Nick Cassidy had op dat moment de leiding in het kampioenschap nog in handen, maar moest vanaf de achttiende plek beginnen aan de race. Polesitter Evans ging er uiteindelijk razendsnel vandoor en lag de eerste paar bochten nog aan de leiding, gevolgd door Buemi, die zijn tweede plek nog altijd wist te verdedigen. Een agressief aanvallende Nato ging Wehrlein vervolgens voorbij in de strijd om de derde plek.
Het duurde echter maar 40 seconden tot de eerste neutralisatie van de race het leven in werd geroepen. Robin Frijns en regerend wereldkampioen Jake Dennis kwamen elkaar namelijk tegen in bocht tien, waar een inhaalactie van Dennis uiteindelijk mislukte. Hij probeerde zijn Andretti naast de wagen van Frijns te zetten, maar zat te ver op de kerbs en verloor vervolgens de controle over zijn bolide.
Frijns belandde daardoor ook in de muur, waardoor zijn race abrupt ten einde kwam. De safety car die volgde bleef drie rondjes op de baan en Dennis kreeg uiteindelijk een tijdstraf van tien seconden voor het incident, terwijl Bird een flinke opmars te wachten stond nadat hij werd opgehouden door het incident. De grootste pechvogel bleek Frijns te zijn, want de Nederlander werd na het incident zelfs nog naar het ziekenhuis gebracht voor de nodige medische checks.
De chaos barstte vervolgens meteen weer los bij de herstart, waar Buemi Evans aan probeerde te vallen in de strijd om de leiding in de wedstrijd. Het mocht uiteindelijk niet baten en de beide heren hielden hun positie vast, terwijl Cassidy aardig gefrustreerd raakte nadat hij de attack mode-activatiezone had gemist en van de vijftiende plek terugviel naar de zeventiende positie.
Dennis raakte vervolgens betrokken bij een volgend incident in ronde zes, waarbij hij Jean-Eric Vergne raakte en een tijdstraf van vijf seconden aan zijn broek kreeg. De beide heren vielen daardoor echter terug naar de zestiende en zeventiende plek, waardoor zij hun kleine kansen op die felbegeerde titel officieel als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen.
In datzelfde rondje ontstond ook nog de nodige chaos tussen twee andere titelkandidaten, want Oliver Rowland en Antonio Felix da Costa kwamen elkaar in de laatste bocht van het circuit tegen. Rowland zat aan de binnenkant, maar zorgde er zelf voor dat het duo steeds dichter bij de muur kwam. De ophanging van da Costa werd uiteindelijk het slachtoffer van dit verhaal en de Portugees moest zich als tweede uitvaller bij Frijns aansluiten.
Dennis zorgt voor schade bij Cassidy
In de voorhoede nam Buemi vervolgens de leiding over van Evans, terwijl Dennis met de tijdstraffen boven zijn hoofd toch haast begon te maken. Hij zette een aantal inhaalacties in, waaronder eentje in gevecht met Cassidy. De beide heren raakten elkaar echter in bocht drie, waardoor Cassidy met schade achterbleef. Het incident werd onderzocht, wat voor Dennis het derde onderzoek in vijftien ronden tijd betekende, en hij kreeg ook voor dit incident een tijdstraf van vijf seconden. Dat zorgde voor twintig seconden tijdstraf totaal én een zwart-witte vlag voor de regerend kampioen.
De pech stopte daar verder niet voor Cassidy, die vervolgens de muur nog een keer raakte én de attack mode-activatiezone nog een keer miste. Daardoor reed hij nog maar op de veertiende plek in ronde 22, terwijl zijn grootste rivalen optimaal gebruik maakten van zijn problemen. Wehrlein zette bijvoorbeeld een gewaagde inhaalactie in om de leiding van de race weer over te nemen van Evans.
Vanaf dat moment zouden Evans en Wehrlein de strijd om de overwinning onderling uitvechten, maar de Duitse Porsche-coureur slaagde er wel in een voorsprong van anderhalve seconde te pakken na het overnemen van de leiding. Daardoor had hij genoeg speling om attack mode te activeren en weer aan de leiding terug te komen en vanaf dat moment kon hij gestaag verder bouwen aan zijn voorsprong.
Een tweede safety car gooide echter roet in het eten met nog zeven ronden te gaan. De wedstrijdleiding koos voor een safety car om al het vuil op de baan weg te halen, maar het zorgde wel voor een aangename adempauze tijdens een knotsgekke race. Vlak na de herstart ontstond de drama voor Maximilian Günther, die ineens kracht verloor en zijn bolide aan de zijkant van het circuit tot stilstand bracht. Evans kon de tweede plek daardoor weer overnemen, terwijl de auto van Günther onder een full course yellow van de baan af gehaald werd.
Toen de race vervolgens voor de laatste keer herstart werd, waren er nog drie ronden over voor de coureurs om nog plekken te winnen. Wehrlein lag nog aan de leiding, gevolgd door Evans, Buemi en Nyck de Vries op een geweldige vierde plek. Evans kon echter niets meer doen om Wehrlein te stoppen en dus ging de Duitser er met een mooie én cruciale overwinning vandoor. Hij heeft de leiding in het kampioenschap nu namelijk ook in handen vlak voor de seizoensfinale, terwijl Evans en Buemi het podium compleet maakten.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!