Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule E

Frijns over historische Formule E-zege: "Men onderschat hoe moeilijk dit is"

Robin Frijns schreef geschiedenis door als eerste Nederlander ooit een Formule E-race te winnen. De 27-jarige Limburger won de ePrix in Parijs en benadrukt graag dat de elektrische formuleraceklasse veel serieuzer en uitdagender is dan velen wellicht denken.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Formule E

"Het was voor iedereen overleven in de regen, we raceten zelfs door de hagel en een onweersbui", zo blikt Robin Frijns terug in gesprek met RacingNews365. "Gelukkig had het al even geregend in de trainingen om eraan te wennen, want op sommige delen van de baan was gewoon geen grip. Je zag heel veel coureurs in de fout gaan."

De Nederlandse Virgin-coureur hield het hoofd koel en won zo - nota bene op Koningsdag - zijn eerste Formule E-race. Ondanks die mijlpaal kan hij naar eigen zeggen pas echt tevreden zijn als hij kampioen wordt: "Deze zege is zo belangrijk! Ik zei vooraf al dat ik meedoe om het kampioenschap, dat hebben we in Parijs duidelijk gemaakt. Ik sta nu met één punt voorsprong aan de leiding, maar in de Formule E kan het zo snel veranderen. Je moet elke race punten scoren om er aan het einde goed bij te zitten."

'Een Formule E is één van de moeilijkste auto’s die je kunt besturen'

- Robin Frijns

Hoewel de Formule E dit vijfde seizoen met de intrede van de snellere, tweede generatie bolides de beginfase ontgroeid is, onderschatten velen de klasse nog steeds, meent Frijns: "Iedereen kan zeggen dat Formule 1 hét is, maar een Formule E is één van de moeilijkste auto’s die je kunt besturen. Je moet zoveel communiceren over de auto met het team, energie managen, een auto met weinig downforce op de baan houden en dat ook nog op banden met profiel. Veel moelijker kan het niet worden. Velen onderschatten dat!"

De Limburger vervolgt: "Er zijn zoveel factoren aan de auto die kunnen veranderen, je bent volop bezig met voorbereiden en werken aan details. Formule E is heel erg professioneel. Waar in de Formule E vooral gestreden wordt om downforce te winnen, krijgen wij dagelijkse nieuwe softwareupdates om te verwerken."

Aankomend weekend mag Frijns wederom aan de bak, maar dan in een heel ander soort auto. Dan verschijnt hij voor Audi aan de start van de eerste DTM-race van 2019. "Dat is totaal anders, hard racen en stoeien, en dan nu ook nog met sterkere turbomotoren dan de V8’s van vorig jaar”, besluit Frijns vol vechtlust.

Breaking Marko: ‘Zoveel tijd wint Mercedes op Red Bull met het DAS-systeem’