Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Gasly zorgde voor stress in Toro Rosso-garage tijdens GP Brazilië

Waar het seizoen voor Toro Rosso zo geweldig begon met de vierde plaats van Pierre Gasly in de Grand Prix van Bahrein, daar dreigt de jaargang 2018 ondanks de sterk verbeterde Honda-motor uit te gaan als een nachtkaars. In Brazilië werd er niet gescoord, terwijl concurrent Sauber stevig uitliep.

Charles Leclerc kwam namelijk voor de tweede achtereenvolgende keer als zevende over de eindstreep en zodoende heeft Sauber met nog één Grand Prix voor de boeg een nagenoeg onoverbrugbare voorsprong van negen WK-punten. Toro Rosso lijkt genoegen te moeten nemen met een ietwat teleurstellende negende plek in de constructeursstand.

De slotfase van de Braziliaanse Grand Prix kweekte een hoop frustratie in de Toro Rosso-garage. Gasly, die mijlenver achter nummer tien Sergio Pérez rondreed op P11, weigerde ondanks vriendelijk te zijn verzocht door de pitmuur om teammaat Brendon Hartley langszij te laten. Hartley, die was gestart op mediums, reed op nieuwe supersofts een tandje harder dan zijn collega. Gasly, gestart vanaf P9 na een sublieme kwalificatie, had juist een omgekeerde strategie. De Fransman was na 26 ronden binnen geweest om zijn supersofts in te ruilen voor mediums. Het tempo wat de toekomstig teammaat van Max Verstappen in de slotfase wist te overleggen was niet goed genoeg om Hartley en de aanstormende Renault van Carlos Sainz achter zich te houden. Rondenlang vroeg Hartley over de boardradio of Toro Rosso Gasly de call kon geven om de Nieuw-Zeelander langszij te laten. Hartley was bang dat Sainz hem anders zou passeren. Om een clash te voorkomen wilde Hartley geen manoeuvre wagen ten opzichte van zijn teammaat en speelde de Nieuw-Zeelander het via de engineers. Gasly liet weten geen nut te zien in de argumenten van Hartley, de top tien was immers buiten bereik en het tweetal zou vrij moeten zijn om met elkaar te vechten op de baan. "Als hij sneller is dan dat ik ben, dan moet hij me inhalen", liet Gasly over de boardradio weten. Hartley liet op zijn beurt ruim van tevoren weten naderbij te komen, om op het kritieke moment toestemming te vragen zijn collega in te halen. Met nog twee rondjes voor de boeg haalde Hartley Gasly uiteindelijk in, volgens de eerstgenoemde via een passeerbeweging, volgens de laatstgenoemde omdat hij ruim baan kreeg. Hartley finishte uiteindelijk op de puntloze elfde plaats, Gasly kwam niet verder dan P13 aangezien hij ook nog door Sainz werd gepasseerd.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"