De Alfa Romeo-coureur mag in 2019 eindelijk een compleet seizoen in de koningsklasse afwerken en zodoende heeft Italië haar eerste 'voltijd' coureur sinds Vitantonio Liuzzi en Jarno Trulli acht jaar geleden op het asfalt verschenen.
Buitensporige druk vanuit het thuisland voelt Giovinazzi tot dusver nog niet. "Laten we vooropstellen dat ik ontzettend blij ben, Italië te mogen vertegenwoordigen. De eerste Italiaan in acht jaren tijd, bijzonder! Ik moet mijn best gaan doen op de Formule 1-grid, wat inhoudt dat ik hard aan de slag ga. We hebben een goed team en een goede wagen", klinkt Giovinazzi hoopvol. Als vervanger van de op dat moment geblesseerde vaste rijder Pascal Wehrlein mocht Giovinazzi de eerste twee Grands Prix van 2017 rijden voor het team van Sauber. In Australië kwam de Italiaan ijzersterk voor de dag, in China ging het met twee crashes in twee dagen tijd minder voortvarend. Na een intensief simulatorprogramma af te hebben gewerkt als reserverijder van Ferrari begint Giovinazzi dit jaar aan het échte werk. "Om eerlijk te zijn voel ik niet heel erg veel druk vanuit Italië", laat Giovinazzi aan RacingNews365 weten, "ik wil vooral graag aantonen dat er goede rijders uit Italië afkomstig zijn. In de Formule 1 hebben we twee prachtige merken uit Italië, te weten Ferrari en Alfa Romeo. Persoonlijk heb ik met beide merken te maken. Dat is altijd goed voor een Italiaanse rijder!", besluit Giovinazzi lachend. Met medewerking van Joe van Burik
Meest gelezen