Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Goed nieuws voor Red Bull: 'Teams zijn het eens over engine freeze'

Het heeft wat moeite gekost, maar alle seinen staan volgens Helmut Marko nu echt op groen: de engine freeze gaat er komen. Ook Mercedes en haar klantenteams zullen bij de volgende stemming overstag gaan.

De kwestie sleept nu al maanden voort. Begin oktober kondigde Honda haar vertrek aan uit de Formule 1. Per 2022 zullen ze niet meer actief zijn in de koningsklasse. Vier maanden later heeft Red Bull nog steeds geen definitief antwoord op de vraag: hoe nu verder? Zelf weet het wel wat het wil: het intellectuele eigendom van de Japanners overnemen en de motoren binnenshuis onderhouden. Dat moet echter hand in hand gaan met een ontwikkelingsstop der motoren, want Red Bull kan het zich financieel niet veroorloven om de krachtbron in Milton Keynes van nieuwe updates te voorzien. Ook beschikt Red Bull momenteel niet over de technische kennis om dat te doen. Het idee van de engine freeze zingt al maanden rond in de Formule 1-paddock, maar nog steeds is er geen definitieve knoop doorgehakt. Met Honda heeft Red Bull wel al een deal, maar alleen de bijbehorende engine freeze moet nog worden bekrachtigd door de concurrentie, de FIA en de Formule 1. Vorige week zou er over worden gestemd, maar uiteindelijk ging dat niet door, omdat 'de concurrentie plots haar goodwill was verloren'. Marko vertelt in gesprek met F1 Insider dat het draaide om Mercedes en haar klantenteams. Mercedes, Aston Martin, McLaren en Williams waren het volgens de Oostenrijker namelijk niet eens met de manier waarop de engine freeze op papier was gezet. Na wat aanpassingen aan de formulering zouden zij nu akkoord zijn, meent de Red Bull-adviseur. De andere teams, aangedreven door Ferrari- en Renault-motoren, zijn sowieso al overstag. "Zes van de tien teams moeten voor het plan stemmen, we hebben slechts een simpele meerderheid van de stemmen nodig. Ik verwacht dat behalve wij en AlphaTauri, ook de drie Ferrari-teams, Ferrari, Alfa Romeo en Haas, en tevens Renault in ieder geval voor zullen stemmen", aldus Marko, die verklapt dat de stemming ergens halverwege februari plaats zal vinden. Marko, die deze wintermaanden veel tijd doorbrengt in het bos in Oostenrijk, is in zijn nopjes. Het is namelijk goed nieuws voor Red Bull als de engine freeze er doorheen komt. Dan weet het team van Max Verstappen eindelijk waar het aan toe is vanaf 2022, omdat de engine freeze dan in moet gaan vanaf de eerste race van het jaar. De motoren die de leveranciers mee naar de eerste race van 2022 nemen, zullen worden bevroren. Een hekel puntje is nog wel een soort van Balance of Performance-mechanisme. Mocht bijvoorbeeld de Mercedes-motor op het moment dat de ontwikkelingsstop in gaat veel beter zijn dan die van de concurrentie, dan wil Red Bull graag een mechanisme in werking hebben dat er voor kan zorgen dat de motoren gelijk worden getrokken. De Oostenrijker rept echter met geen woord over dat deel van de motorplannen voor de toekomst. Het is dus nog maar afwachten of ook de BoP er gaat komen. Voor nu is in ieder geval de engine freeze het belangrijkste. "Daarna komt het andere wel", zo zei Marko laatst.

Viaplay
x
LIVE Eerste vrije training Formule 1 GP China 2024