Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Gridstraffen: Formule 1 legt vervanging uitlaten aan banden

Het is afgelopen met het ongelimiteerd vervangen van uitlaatsystemen in de Formule 1. De teams moeten het in het kader van de recent afgesproken kostenbesparingen vanaf 2021 met acht uitlaatsystemen per auto per jaar doen. Wie er toch meer gebruikt, kan rekenen op een gridstraf.

Veel Formule 1-liefhebbers beleven weinig plezier aan het systeem van gridstraffen, bijvoorbeeld als er te veel motoren zijn gebruikt dan toegestaan. Voor hen is er slecht nieuws: het wordt zelfs uitgebreid, en wel met het uitlaatsysteem, zo bericht Motorsport Total . Tot nu toe bleven uitlaten gevrijwaard van beperkingen: teams mochten zo vaak als nodig werd geacht straffeloos complete uitlaatsystemen wisselen. Dat kon aardig in de papieren lopen, want Formule 1-uitlaten zijn complex. Sommige teams maakten het heel erg bont. McLaren wisselde vorig jaar in drie Grands Prix op rij (Bahrein, China, Azerbeidzjan) complete uitlaatsystemen tussen kwalificatie en race. Dat was ondanks de parc ferme regels toegestaan, omdat het om identieke onderdelen ging. Daaraan komt volgend jaar een eind: in de laatste versie van artikel 23.3.a van het Sportreglement 2021 is bepaald dat per jaar maximaal acht uitlaatsystemen mogen worden gebruikt. Wie er meer nodig heeft, kan rekenen op een gridstraf. Overigens veranderen volgend jaar nog een paar details. Het minimum gewicht van de auto bedraagt in 2021 649 kilogram (nu 643 kilogram), terwijl het minimum gewicht van de krachtbron met vijf kilogram wordt verhoogd, van 145 naar 150 kilogram.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"