Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Romain Grosjean

Grosjean: "Ik hoor niet meer in leven te zijn, dus elke dag is een bonus"

RacingNews365 liep in Miami niemand minder dan Romain Grosjean tegen het lijf. De voormalig Formule 1-coureur en huidig IndyCar-coureur lijkt met een permanente glimlach op het gezicht rond te lopen. Hij sprak met ons over zijn huidige (race)leven, een terugkeer in F1 en meer.

Grosjean crash 2020 Bahrain fire
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Romain Grosjean was niet als coureur aanwezig bij de Formule 1-race in Miami, maar als fan. Hij geniet namelijk met volle teugen van de nieuwe F1-regels die dit jaar in zijn gevoerd, waardoor we de eerste Grands Prix een aantal mooie gevechten tussen Max Verstappen en Charles Leclerc konden aanschouwen.

In gesprek met RacingNews365 velt hij zijn oordeel en bespreekt hij een eventuele terugkeer naar de Formule 1. Dat zit er niet in, tenzij een topteam op zijn deur klopt. "Ik kijk elke race! Ik ben een fan. Wil ik terugkeren? Nee, niet tenzij ik in een Red Bull, Mercedes of Ferrari kan rijden. Maar ik vind het geweldig om te zien", glundert hij.

"Ze hebben goed werk verricht. Eerlijk gezegd was ik niet overtuigd van de werking van de nieuwe regels totdat de auto's het circuit op gingen. Het racen is spannend, de auto's kunnen elkaar veel beter volgen dan voorheen en dat is wat we wilden. Ze hebben het dus goed gedaan", zo is de Fransman positief.

Geen telefoontje van Haas

Eind 2020 kwam de Formule 1-carrière van Grosjean ten einde toen zijn Haas-contract niet werd verlengd. Net als Kevin Magnussen werd hij aan de kant geschoven, maar toen er begin dit jaar weer een zitje vrij kwam was het de Deen die een telefoontje kreeg van teambaas Guenther Steiner en niet Grosjean.

Jammer? De IndyCar-coureur lijkt er mee te kunnen leven. "Soms, een of twee keer per jaar, spreek ik met Guenther. Ik heb hem eerder dit jaar een bericht gestuurd om hem te feliciteren met de prestaties van Haas, maar verder ben ik heel blij met mijn huidige situatie. Ik wil races winnen, toch? Veel mensen vragen me of ik graag terug zou keren bij Haas - en ze doen het goed - maar ik wil elk weekend een kans hebben om te winnen!"

			© RN365/Michael Potts
	© RN365/Michael Potts

Kinderen overtuigen Grosjean

De F1-carrière van Grosjean werd eind 2020 zelfs nog met twee races ingekort toen hij in Bahrein verschrikkelijk hard crashte. Iedereen zal het zich ongetwijfeld nog herinneren hoe zijn Haas-bolide veranderde in een vuurbal, waarna hij - naar eigen zeggen - als een Feniks weer uit de as herrees. Hij kwam wonder boven wonder weg met slechts wat brandwonden aan zijn handen en in 2021 maakte hij vervolgens de overstap naar de IndyCar.

In eerste instantie besloot hij alleen te racen op road courses en de op papier gevaarlijkere ovals, met alle gebeurtenissen in Bahrein in het achterhoofd, aan zich voorbij te laten gaan. Een jaar later kwam hij daar op terug, want eerder dit seizoen reed hij in Texas zijn eerste IndyCar-race op een oval. Later deze maand staat Grosjean zelfs aan de start van de Indy 500 op de befaamde Indianapolis Motor Speedway. Hij legt uit waarom hij besloot om het toch te doen.

"Mijn kinderen hebben me gevraagd om de ovals ook te racen", onthult hij met een glimlach. "Toen heb ik het overlegd met mijn vrouw, die realiseerde hoe gelukkig ik ben in IndyCar, hoe goed het voor me is. Het neemt risico's met zich mee, maar misschien weegt de beloning daar tegenop, dus we kozen ervoor om toch te racen op ovals."

"Ik hoor hier niet eens te zijn, dus elke dag is een bonus", gaat hij verder. "Het leven is is een beetje mooier sinds mijn ongeluk, want ik ben blij en dankbaar dat ik nog in leven ben. Het is niet makkelijk voor mijn vrouw, maar ze accepteert het. Ze kijkt naar de races en accepteert hoe cool IndyCar is, hoeveel de fans van me houden en hoeveel ik van de sport houd."

			© XPB Images
	© XPB Images
			© XPB Images
	© XPB Images

Grosjean: "Ik heb nog wat jaren te gaan"

Het zijn prachtige woorden van Grosjean, die overduidelijk zeer goed in zijn vel zit. Komende maand kan hij zichzelf onsterfelijk maken in de Verenigde Staten door de Indy 500 op zijn naam te schrijven. Vooralsnog won Grosjean nog niet in de IndyCar-klasse, maar stond hij wel al meermaals op het podium. Die eerste zege is echter een kwestie van tijd, zo weet hij zeker. Tijd genoeg.

"Het gaat er zeer competitief aan toe, maar uiteindelijk zal mijn eerste overwinning komen. Daar maak ik me geen zorgen over. Als ik kijk naar Scott Dixon en Will Power, die zijn de veertig al voorbij, terwijl ik pas 36 ben, dan heb ik nog wat jaren te gaan in IndyCar. Ik wil ook graag nog langeafstandsracen, volgend jaar in IMSA, gecombineerd met IndyCar. Daarna zien we het wel weer", aldus de goedlachse Fransman.

Ook interessant:

Verstappen niet te stoppen zonder Ferrari-upgrades

Wie stopt Max Verstappen? De Red Bull-coureur rekende wederom af met Charles Leclerc en was in de race de snelste man. De zege in Miami was een tik op de neus voor Ferrari, maar kan het team counteren met een upgrade?

En wat is er allemaal aan de hand bij Lewis Hamilton en Mercedes? Dat en nog veel meer bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in een gloednieuwe aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.

Formule 1 GP Miami 2022 RN365 Nieuwsdossier

4 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Nyck de Vries maakt officieel Formule 1-debuut in Barcelona