Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Grote Formule 1-stoelendans op komst op weg naar 2023-seizoen

Met de contractverlenging van Sergio Perez bij Red Bull is het balletje wat betreft de Formule 1-zitjes gaan rollen. Er gaat mogelijk veel veranderen in 2023, maar wat?

Spanish GP start 2022
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Nu Sergio Perez zijn stoeltje bij Red Bull heeft veiliggesteld tot en met 2024, zit Red Bull de komende twee jaren vol. Het lijkt in eerste opzicht een kleine verandering binnen de Formule 1, maar de gevolgen zijn groot: wat gebeurt er bijvoorbeeld met AlphaTauri-coureurs Pierre Gasly en Yuki Tsunoda nu zij niet kunnen doorstromen naar het topteam?

Ook buiten de Red Bull-familie verandert er de komende periode mogelijk veel. Een aantal coureurs moeten vrezen voor hun stoeltje, terwijl anderen misschien wel nadenken over een pensioen of een overstap. Wat kunnen we verwachten van de stoelendans in de F1? Een overzicht met de stand van zaken in de koningsklasse.

Onzekerheid bij Williams en Aston Martin

De Formule 1 is bikkelhard. Er is maar plaats voor twintig coureurs en wie het niet goed doet, die verliest zijn stoeltje binnen no-time. Er staan immers meerdere coureurs, al dan niet met een flinke zak geld, te popelen om een van deze stoeltjes in de koningsklasse te bekleden. Een aantal coureurs lijken vooralsnog ondermaats te presteren.

Neem bijvoorbeeld Nicholas Latifi en Lance Stroll. De Canadezen hebben geen goede reputatie opgebouwd, vooral Latifi niet. Race na race crasht hij en een goed resultaat zit er nooit in, terwijl teamgenoot Alexander Albon zo nu en dan in de punten buurt van de punten rijdt. Het contract van de Williams-coureur loopt bovendien af aan het einde van 2022 en de renstal heeft het sponsorgeld niet per se meer nodig. Tenzij Latifi's vader nog wat extra miljoenen meeneemt, lijkt het gedaan te zijn met Nicholas' F1-carrière.

Bij Stroll zit dat iets anders. Vader Lawrence Stroll is de eigenaar van Aston Martin, maar een nieuwe deal met Volkswagen Group kan roet in het eten gooien en het 'veilige stoeltje' van Stroll junior teniet doen. Het team is naar verluidt in gesprek met Audi, wat kan betekenen dat ze een vinger in de pap krijgen bij het kiezen van de coureurs. Mogelijk gaat dit gepaard met een of twee Duitse coureurs, Sebastian Vettel of een/twee andere(n). Geen Canadees.

Ook de toekomst van Vettel in de Formule 1 is nog alles behalve zeker. Daarover meer na de onderstaande tabel, waarin de einddatums van alle contracten staan vermeld.

De huidige contractduur van de Formule 1-coureurs

Coureur Team Contract tot eind...
Hamilton Mercedes 2023
Russell Mercedes 2023
Verstappen Red Bull 2028
Perez Red Bull 2024
Leclerc Ferrari 2024
Sainz Ferrari 2024
Norris McLaren 2025*
Ricciardo McLaren 2023*
Ocon Alpine 2024*
Alonso Alpine 2022
Gasly AlphaTauri 2023
Tsunoda AlphaTauri 2022*
Vettel Aston Martin 2022
Stroll Aston Martin ?
Bottas Alfa Romeo 2025
Zhou Alfa Romeo 2022
Albon Williams 2022* (Red Bull)
Latifi Williams 2022
Schumacher Haas F1 2022* (Ferrari)
Magnussen Haas F1 2023

Wat doet de 'oude garde' in de F1?

Het contract van Vettel loopt, zoals hierboven is te zien, tot eind 2022. Met de tegenvallende Aston Martin-bolide is het nog maar de vraag of hij door wil bij het team én natuurlijk of het team dit wel wil. Vettel is bovendien niet de enige coureur van 'zijn generatie' die zal overwegen om in de nabije toekomst een punt te zetten achter zijn F1-carrière.

Denk bijvoorbeeld aan Fernando Alonso en misschien zelfs Lewis Hamilton. Beide coureurs zullen het een keer voor gezien houden en ze zullen het op zijn minst overwegen om na hun contracttermijn te stoppen. Een andere coureur die de 30 is gepasseerd moet misschien zelfs vrezen voor zijn stoeltje: Daniel Ricciardo. De McLaren-coureur valt tegen en mocht het zo doorgaan, dan is de kans heel groot dat 2022 zijn laatste seizoen is. Ook al heeft hij een contract tot en met 2023, McLaren kan ervoor kiezen om de samenwerking vroegtijdig te beëindigen.

Ruimte voor nieuw talent in de Formule 1

Vanzelfsprekend zijn er ook een aantal teams die jong talent een kans willen geven. Denk aan AlphaTauri, waar Gasly dit jaar onder verwachting presteert en de komende jaren vanwege de contractverlenging van Perez niet de overstap kan maken naar Red Bull. Ook Mick Schumacher en Guanyu Zhou zijn nog allerminst zeker van hun stoeltje. Alfa Romeo ziet naar verluidt wel iets in het jonge talent Theo Pourchaire en Schumachers resultaten zijn ook nog niet om over naar huis te schrijven. Bij Alpine staat regerend F2-kampioen Oscar Piastri klaar om in te vallen, terwijl ze hem eventueel ook nog bij een team als Williams zouden willen stallen mits Alonso langer doorgaat.

De andere grote optie voor de Formule 1-coureurs is bij al deze mogelijke wissels nog niet eens meegenomen: de overstap naar een ander team. Bij een dermate grote coureurswijziging is het bijna onvermijdelijk dat F1-teams kijken naar een coureur van een ander team. Om maar een voorbeeld te noemen: wat als Gasly beter presteert en hij geen toekomst ziet bij Red Bull - en tegelijkertijd Ricciardo niet genoeg levert bij McLaren?

In 2023 krijgt de Formule 1 zeer waarschijnlijk een van de grootste stoelendansen die we in de afgelopen jaren hebben gezien. Er zijn maar weinig teams waar het zo rustig is als bij topteams Red Bull en Ferrari.

Welke coureur verdient volgens jou geen of juist wel een stoeltje in de F1? Laat het weten in de reacties!

Ook interessant:

Red Bull mag haar handjes dichtknijpen met foutenfestival Ferrari

Ferrari leek zeker van winst, maar vergooide alles. Hoe kan dat? Dit en meer, waaronder ook de F1-kansen van De Vries, hoor je in deze nieuwe aflevering met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk.

16 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Red Bull verrast met aankondiging duizelingwekkende RB17