Het verhaal van Isack Hadjar is er een van geduld en geleidelijke vooruitgang. Hij startte zijn autosportcarrière in de Franse Formule 4, waarna hij via een paar andere klassen in 2022 in de Formule 3 terechtkwam. Vanaf dat jaar maakte hij ook deel uit van het Red Bull Junior Team. Na een vierde plaats stootte hij gelijk door naar de Formule 2, om daar in 2024 net naast de titel te grijpen. Hij kende een hartverscheurende slotrace in Abu Dhabi, waar hij vanaf de startlijn stilviel. Kans verkeken op zijn moment van glorie.
Zijn eerste stappen in de Formule 1 bij Racing Bulls verliepen verre van vlekkeloos. Op Albert Park crashte Hadjar tijdens de opwarmronde voor zijn debuutrace, een incident dat hem emotioneel deed instorten. "Ik schaam me en het spijt me voor het team. Ik ging te ver en de achterbanden slipten. Toen ik de auto eenmaal kwijt was probeerde ik de situatie te redden, maar ik was een passagier. Ik had het gewoon niet zo snel zien aankomen", zei de Fransman toentertijd.
Helmut Marko vond de emotionele reactie van Hadjar nogal gênant en was niet mild in zijn oordeel. Toch bleef de Red Bull-adviseur geloven in het talent van de jongeling. Hij heeft de Franse rookie vaak genoeg geprezen en gaf in september al aan dat hij zeker was van een zitje binnen de Red Bull-familie voor 2026. En Marko zei het volgende over hem: "Hij heeft zeker de mentale kracht om Verstappen het hoofd te bieden."
Van dieptepunt naar hoogtepunt
Het seizoen 2025 liet vooral de veerkracht van Hadjar zien. Na de valse start in Australië volgde een gestage opmars, resulterend in meerdere puntenfinishes en uiteindelijk een podium in Nederland, wat toch min of meer als zijn doorbraak kan worden gezien. Hij kwalificeerde zich als vierde en wist die positie de hele race vast te houden, tot het moment dat Lando Norris vanaf P2 uitviel. Daardoor schoof hij door naar de derde positie, en mocht hij voor het eerst het podium op in de Formule 1.
De stap naar Red Bull brengt echter unieke uitdagingen met zich mee. Sergio Pérez, die vier seizoenen naast Verstappen reed, waarschuwde eerder al: "Het is een heel moeilijke plek. Natuurlijk is naast Max rijden al lastig, maar naast Max rijden bij Red Bull… dat is iets wat mensen niet begrijpen. Er is zoveel dat ik je zou kunnen vertellen, maar het is simpelweg een heel moeilijke baan voor een coureur. Er is geen enkele coureur die daar kan overleven. Het maakt niet uit of je Lewis Hamilton, Charles Leclerc of wie dan ook inzet. Ze zouden allemaal enorm worstelen."
Het probleem ligt niet alleen in de snelheid van Verstappen, maar in zijn unieke rijstijl. De Red Bull wordt veelal ontwikkeld rond de voorkeuren van Verstappen, waardoor teamgenoten zich constant moeten aanpassen aan zijn behoeften. Voormalige teamgenoten zoals Pierre Gasly, Alex Albon en zelfs Pérez zelf worstelden met deze dynamiek. Het voordeel voor Hadjar is echter dat hij bij Red Bull komt als de nieuwe reglementen van kracht worden, waardoor het aannemelijk is dat de Oostenrijkse renstal een wat neutralere auto voor 2026 ontwikkelt.
Ultieme beloning
Door zijn goede resultaten in 2025 staat hij met nog één race te gaan op P10 in het rijderskampioenschap. Daardoor is hij na Kimi Antonelli in de Mercedes de best presterende rookie als het aankomt op het aantal gescoorde punten en dat wordt beloond met een promotie naar het hoofdteam.
Van de Franse Formule 4 tot teamgenoot van de beste rijder ter wereld, de Fransman heeft bewezen dat hij stap voor stap kan groeien onder druk. De vraag is nu niet meer of hij klaar is voor Red Bull, maar of Red Bull klaar is voor een talent van de nieuwe generatie die de hegemonie van Verstappen kan uitdagen.
Ook interessant:
Max Verstappen greep de laatste strohalm in de jacht op zijn vijfde wereldtitel in de Formule 1. Hij won de GP van Qatar, terwijl McLaren strategisch in de fout ging. Tim Coronel, Mike Hezemans en Joris Mosterdijk laten hun licht schijnen op het spektakel in Qatar, en kijken vooruit naar het ultieme titelgevecht in Abu Dhabi in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
In dit artikel











Praat mee!