De Halo, de beschermingsring rond de cockpit van F1-auto's, levert de coureurs niet alleen toegenomen veiligheid op, maar de ontwerpers van de auto’s ook de nodige hoofdbrekens. Dat stelt hoofd aerodynamica van McLaren, Peter Promodrou. “Nee, aerodynamisch gezien is de Halo bepaald geen aanwinst. De teams zullen zich daarom in eerste instantie bij het integreren van het systeem in het ontwerp van de auto inzetten op schadebeperking. Naarmate de tijd verstrijkt zullen ze juist gaan kijken of er enige aerodynamische winst valt te behalen met de Halo", zo staat te lezen op Crash.net.
Hoewel de werkruimte rond het veiligheidssysteem beperkt is, verwacht Promodrou dat de vorm van Halo in de toekomst nog gaat veranderen, of op zijn minst zal evolueren. “Iedereen zal de effecten van de Halo op de luchtstroom rond de auto gaan merken en pogingen doen die te beïnvloeden richting zowel de diverse luchtinlaten van de auto als de achtervleugel.” Teams die voorop lopen in een dergelijke ontwikkelingswedloop kunnen daar volgens Promodrou voordeel uithalen, maar niet voor lang. “Na ruwweg een half seizoen zal de concurrentie die achterstand hebben weggewerkt” , zo voorspelt Promodrou.
Meest gelezen