Door het gestuiter van de Mercedes-bolide werd Lewis Hamilton 51 ronden lang door elkaar geschud in de straten van de Azerbeidzjaanse hoofdstad Bakoe. De Brit wist de finish te halen en als vierde te eindigen, maar af en toe had hij zijn twijfels of hij de finish wel ging halen. "M'n rug doet pijn. Dat was de meest pijnlijke race die ik heb meegemaakt", zucht hij voor de microfoon van onder meer RacingNews365 . "De zwaarste race die ik ooit heb meegemaakt. Er waren heel veel momenten waarop ik twijfelde of ik het ging redden tot het einde van de race." "Verder vroeg ik me ook regelmatig af of ik de auto wel op het circuit kon houden, want meerdere keren verloor ik bijna de controle op de snelle stukken. De strijd met de auto was intens. De laatste tien ronden deed mijn rug zoveel pijn... Ik zou er alles voor doen om dit niet nog eens mee te moeten maken..."
De pijn verbijten
Hamilton maakt zich zorgen om de veiligheid van zijn bolide, zegt hij bij Sky Sports . "Het stuiteren was vaak zo erg. Ik reed bijna de muur in, dus dat was een zorg qua veiligheid. Ik denk niet dat ik daar ooit over na heb moeten denken als coureur, dat je er zo actief mee bezig moet zijn om de auto uit de muur te houden." "Ik moest op mijn tanden door de pijn bijten en er op adrenaline doorheen komen. Ik kan niet uitleggen hoe veel pijn het doet, zeker op het rechte stuk. Aan het einde bid je gewoon dat het stopt", aldus de gehavende zevenvoudig kampioen. "Toch was het een goede finishpositie, derde en vierde, dus het team heeft het geweldig gedaan. We verliezen een seconde door het stuiteren. Op maandag ben ik in de fabriek en we gaan blijven pushen."
Ander onderdeel dan Russell
Gevraagd waarom Russell ogenschijnlijk minder last heeft van zijn rug, zegt Hamilton dat hij dit weekend met een experimenteel onderdeel rijdt dat het stuiteren louter erger maakt. "George had niet dezelfde stuiterproblemen, hij had er veel minder last van. Op zaterdag verloor ik daardoor drieënhalve tiende van eens seconde in de kwalificatie. Ik heb een experimenteel onderdeel en een andere vering aan de achterkant, dus uiteindelijk is dat de verkeerde keuze gebleken", aldus de Brit.
Meest gelezen