Tijdens het Grand Prix-weekend in Qatar was duidelijk te zien dat de bolides van Max Verstappen en Sergio Perez problemen hadden met de achtervleugel van de RB16B. Om het probleem tijdelijk te verhelpen werd er gekozen voor een andere achtervleugel. Dit was volgens teambaas Christian Horner geen probleem in Doha, maar in de komende races is de defecte achtervleugel broodnodig.
"De andere vleugel had al onze voorkeur, we wilden met de set-up deze richting ingaan", zegt Horner tegen onder meer RacingNews365 over de wissel naar de achtervleugel met meer downforce. Deze vleugel had het DRS-probleem niet, wat ook duidelijk te zien was toen de bolides in actie kwamen tijdens de kwalificatie voor de GP van Qatar.
Probleem moet voor Jeddah verholpen zijn
Volgens Horner is de kans reëel dat de kapotte achtervleugel gebruikt moet gaan worden op het stratencircuit van Jeddah. Met de vele lange rechte stukken is topsnelheid en dus een vleugel met minder neerwaartse druk belangrijk. "Als we deze vleugels straks nodig hebben in Jeddah en Abu Dhabi, dan moeten ze natuurlijk gerepareerd zijn", aldus de Red Bull-teambaas.
Het probleem bevindt zich volgens Horner in het aandrijfmechanisme van de DRS-vleugel. "Gekeken naar de betrouwbaarheid moet het mechanisme relatief makkelijk op te lossen zijn. We gebruiken dit onderdeel al jaren, dus het is geen nieuwe ingewikkelde technologie." Hij is er dan ook van overtuigd dat het probleem voor de GP van Saoedi-Arabië is opgelost.
Ook interessant:
Verstappen moet hopen op een wonder van Red Bull en Honda
Max Verstappen gaat weliswaar als leider in het Formule 1-kampioenschap op weg naar de laatste twee races, de Nederlander zal op een klein wonder moeten hopen van Red Bull en Honda.. Zo oordelen Tom Coronel en Ruud Dimmers in de nieuwste RacingNews365-podcast.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Qatar 2021 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!