De Grand Prix van Spanje eindigde op pijnlijke wijze voor Red Bull. En alternatieve strategie leek Max Verstappen te garanderen van op zijn minst een podiumplaats, maar toen kwam de safety car op de baan. Vanaf dat punt werden er vanaf de pitmuur een paar keuzes gemaakt die slecht uitpakten voor Verstappen.
Allereerst werden er harde banden op de auto gezet, terwijl de andere coureurs allemaal naar de soft gingen. Toen was er het moment met George Russell, waarbij het team Verstappen de opdracht gaf om zijn positie terug te geven aan Russell. Ten onrechte, zo bleek achteraf, want de stewards vonden na afloop niet dat Verstappen daar nou voordeel van had.
Analist en voormalig FIA-steward Johnny Herbert deelt in ieder geval zijn gedachten over het team uit Milton Keynes. "Red Bull is niet meer zo goed als het was", zo luidt het pijnlijke oordeel van Herbert bij RoobetAlternatives. "Maar dat komt doordat McLaren het gewoon beter doet. Red Bull heeft een goede periode gehad en die vier titels gewonnen met Verstappen. Het is zeldzaam dat je nog veel langer dan dat dominant blijft in deze sport. Andere teams hebben de middelen om het leidende team in te halen."
"McLaren doet het nu beter, maar Red Bull staat nog steeds in de voorhoede. In Barcelona werkte het niet, maar het lukte hen wel in Imola. Qua strategie is Red Bull naar mijn idee nog steeds het beste team. Ze kozen voor een andere strategie en daardoor konden ze de strijd aangaan met de twee McLarens in Spanje, maar het was niet genoeg. Qua pure performance zijn ze overduidelijk niet meer zo dominant als ze waren, want McLaren doet het als team overduidelijk beter", zo stelt de voormalig F1-coureur.
"Zijn er achter de schermen dingen aan de hand die het team tegenhouden?" vraagt Herbert zich hardop af. "Adrian Newey is vertrokken, je had het probleem met Christian Horner en Jos Verstappen is erg vocaal over de problemen binnen het team. Het is niet de perfecte harmonie die het ooit was. Mensen staan nu wat meer op scherp."
Ook interessant:
Max Verstappen was dé hoofdrolspeler tijdens de Grand Prix van Spanje, zeker na zijn botsing met George Russell. Daar kreeg hij een straf van tien seconden voor. Hoe kijken de heren Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk eigenlijk naar het voorval? Ze bespreken dat en nog veel meer in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!