Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug

Tweede vrije training

  • 1 HAM 1:16.883
  • 2 BOT 1:17.170
  • 3 VER 1:17.704
VT3 za 15 aug 12:00 13:00
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
esp Uitslag VT2
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Het idee achter de veelbesproken Mercedes-truc uitgelegd

Mercedes zorgde voor gefronste wenkbrauwen in de Barcelona-paddock. Lewis Hamilton kon door het stuur naar zich toe te trekken of van zich af te duwen de stand van de wielen actief aanpassen. Wat kan daar de winst van zijn? We doen een gooi naar het hoe en waarom van de truc.

Bij het opkomen van het rechte stuk van het Circuit de Barcelona-Catalunya trok Lewis Hamilton zijn Mercedes-stuurwiel naar zich toe, om het even voor het aanremmen van de eerste bocht weer van zich af te duwen. De stand van de wielen veranderde door het handelen van Hamilton. Bij het opkomen van het rechte stuk zette hij de wielen recht, om ze voor de eerste bocht weer iets schuin te positioneren.

In de autorsport wordt de mate waarin de wielen naar binnen of naar buiten worden gericht respectievelijke 'toe in' en 'toe out' genoemd. Op de rechte stukken wil je de wielen het liefst zo recht mogelijk hebben staan, omdat dit de minste weerstand en dus slijtage met zich meebrengt. In de bochten daarentegen is het wenselijk om de banden iets naar buiten te laten wijzen, omdat dit het weggedrag van de auto bij het insturen van de bocht ten positieve beïnvloedt.

Mogelijk heeft het systeem dus voornamelijk als doel om de bandelslijtage tegen te gaan, al was op dat vlak Mercedes de concurrentie de laatste jaren al meer dan eens de baas. Eerder vandaag gaf Mercedes' technisch directeur James Allison aan dat de auto, voorzien van het systeem dat dat ze zelf DAS noemen, volkomen legaal is. "We hebben het er uitgebreid met de FIA over gehad en we verwachten op dat vlak dan ook geen problemen."

21 reacties