Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het idee achter de veelbesproken Mercedes-truc uitgelegd

Mercedes zorgde voor gefronste wenkbrauwen in de Barcelona-paddock. Lewis Hamilton kon door het stuur naar zich toe te trekken of van zich af te duwen de stand van de wielen actief aanpassen. Wat kan daar de winst van zijn? We doen een gooi naar het hoe en waarom van de truc.

Bij het opkomen van het rechte stuk van het Circuit de Barcelona-Catalunya trok Lewis Hamilton zijn Mercedes-stuurwiel naar zich toe, om het even voor het aanremmen van de eerste bocht weer van zich af te duwen. De stand van de wielen veranderde door het handelen van Hamilton. Bij het opkomen van het rechte stuk zette hij de wielen recht, om ze voor de eerste bocht weer iets schuin te positioneren. In de autorsport wordt de mate waarin de wielen naar binnen of naar buiten worden gericht respectievelijke 'toe in' en 'toe out' genoemd. Op de rechte stukken wil je de wielen het liefst zo recht mogelijk hebben staan, omdat dit de minste weerstand en dus slijtage met zich meebrengt. In de bochten daarentegen is het wenselijk om de banden iets naar buiten te laten wijzen, omdat dit het weggedrag van de auto bij het insturen van de bocht ten positieve beïnvloedt. Mogelijk heeft het systeem dus voornamelijk als doel om de bandelslijtage tegen te gaan, al was op dat vlak Mercedes de concurrentie de laatste jaren al meer dan eens de baas. Eerder vandaag gaf Mercedes' technisch directeur James Allison aan dat de auto , voorzien van het systeem dat dat ze zelf DAS noemen, volkomen legaal is. "We hebben het er uitgebreid met de FIA over gehad en we verwachten op dat vlak dan ook geen problemen."

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training