Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Het idee achter de veelbesproken Mercedes-truc uitgelegd

Mercedes zorgde voor gefronste wenkbrauwen in de Barcelona-paddock. Lewis Hamilton kon door het stuur naar zich toe te trekken of van zich af te duwen de stand van de wielen actief aanpassen. Wat kan daar de winst van zijn? We doen een gooi naar het hoe en waarom van de truc.

Bij het opkomen van het rechte stuk van het Circuit de Barcelona-Catalunya trok Lewis Hamilton zijn Mercedes-stuurwiel naar zich toe, om het even voor het aanremmen van de eerste bocht weer van zich af te duwen. De stand van de wielen veranderde door het handelen van Hamilton. Bij het opkomen van het rechte stuk zette hij de wielen recht, om ze voor de eerste bocht weer iets schuin te positioneren.

In de autorsport wordt de mate waarin de wielen naar binnen of naar buiten worden gericht respectievelijke 'toe in' en 'toe out' genoemd. Op de rechte stukken wil je de wielen het liefst zo recht mogelijk hebben staan, omdat dit de minste weerstand en dus slijtage met zich meebrengt. In de bochten daarentegen is het wenselijk om de banden iets naar buiten te laten wijzen, omdat dit het weggedrag van de auto bij het insturen van de bocht ten positieve beïnvloedt.

Mogelijk heeft het systeem dus voornamelijk als doel om de bandelslijtage tegen te gaan, al was op dat vlak Mercedes de concurrentie de laatste jaren al meer dan eens de baas. Eerder vandaag gaf Mercedes' technisch directeur James Allison aan dat de auto, voorzien van het systeem dat dat ze zelf DAS noemen, volkomen legaal is. "We hebben het er uitgebreid met de FIA over gehad en we verwachten op dat vlak dan ook geen problemen."

21 reacties