Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het laatste Formule 1-kunstje van Verstappen

Op 9 januari 2003, vandaag de dag 18 jaar geleden, werd bekend gemaakt dat Jos Verstappen het in 2003 ging proberen bij het kansarme team Minardi van teambaas Paul Stoddart. De PS03 werd het lelijke eendje van het F1-seizoen en voor Verstappen volgde een frustrerend jaar, dat uiteindelijk zijn laatste jaar in de Formule 1 zou zijn.

Jos Verstappen stond in 2002 werkloos aan de zijlijn toen het team van Arrows zijn contract ineens verscheurde en Heinz-Harald Frentzen het stoeltje gaf, maar Minardi bracht redding voor 2003. In zijn achtste seizoen in de koningsklasse van de autosport zou Jos 'the Boss' Verstappen vanwege zijn materiaal wederom zijn stempel niet kunnen drukken.

Minardi rijdt in een andere klasse

Het team van Minardi kon in 2003 niet opboksen tegen de rest van het veld. De kleine Italiaanse renstal wist ook onder leiding van de sympathieke Stoddart en met coureurs Jos Verstappen en Justin Wilson geen potten te breken. Bijkomend nadeel voor het team was dat het F1-veld bijzonder dicht bij elkaar zat. Zo zat de top achttien vaak binnen twee seconden van elkaar en bungelde Minardi daar nog een of twee seconden achteraan. Het was een eenzame strijd voor de coureurs die louter streden voor de achterste plaatsen in het veld.

Verstappen vergooit kans op spectaculair podium

Kansen op puntenfinishes waren bijzonder schaars in 2003, maar in de compleet verregende Grand Prix van Brazilië leek een stunt in de maak. Verstappen liet zijn Minardi nokvol tanken en reed een dijk van een race, tot hij in bocht drie zijn Waterloo vond. Juist in die bocht waren al diverse anderen coureurs gecrasht, door een riviertje dat over de baan stroomde. Giancarlo Fisichella ging er in de Jordan met de winst vandoor, maar de Italiaan reed achter de Nederlander voordat deze crashte. Wederom kreeg een sterk optreden in de regen niet het passende slot voor Verstappen. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Verstappen stunt in Frankrijk

In het seizoen 2003 kende de Formule 1 nog twee kwalificaties: een op de vrijdag en een op de zaterdag. Op vrijdag gingen de coureurs in omgekeerde volgorde van de WK-stand van start, waarbij iedere rijder één getimede ronde kreeg. Verstappen profiteerde op Magny-Cours van een opdrogende baan. In zijn Minardi snelde hij naar de snelste tijd en voor het eerst sloot de Nederlander een officiële sessie als snelste af. Op zaterdag, op een droge baan, stond de Minardi-coureur weer ‘gewoon’ negentiende en voorlaatste.

Roemloos einde van Verstappen in de Formule 1

Het seizoen bij Minardi werd er een zonder punten en echte hoogtepunten. De provisional pole in Frankrijk was een spaarzaam moment waarbij er een grote glimlach op de gezichten van Stoddart en Verstappen verscheen. Al snel werd duidelijk dat Verstappen niet langer zin had om nog een jaar roemloos achteraan te rijden in de Formule 1. Gesprekken voor een stoeltje in 2004, met Jordan, liepen op niets uit, waarmee er een einde kwam aan een carrière die compleet anders verliep dan iedereen tien jaar eerder had verwacht. Megatalent Jos Verstappen wist uiteindelijk tweemaal in de top drie te finishen in de koningsklasse van de autosport, maar zijn talent nooit in te lossen. Joss the Boss was een spijkerharde racer, die bereid was om grote risico’s te nemen in de gevechten met zijn concurrenten. Het leverde hem prachtige inhaalacties op, maar ook diverse flinke klappers. In 107 Grands Prix veroverde Verstappen zeventien WK-punten en kwam hij achtereenvolgens uit voor de teams van Benetton, Simtek, Arrows, Tyrrell, Stewart, Honda (testjaar), Arrows en Minardi.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden