Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Hezemans hoopt op impact F1-regelwijziging: "Dan heeft het nut voor Verstappen"

De Grand Prix van Spanje zal vooral in het teken staan van de flexibele voorvleugels. Autocoureur en analist Mike Hezemans deelt zijn mening over de effecten, of juist niet, van deze regelwijziging.

Verstappen pre lap Monaco
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

We hebben er even op moeten wachten, maar vanaf de komende race in Spanje komen er strengere richtlijnen voor de flexibele voorvleugels. Daarbij wordt er vooral naar McLaren gekeken, omdat het team uit Woking daar het meest van lijkt te profiteren. Het is echter de vraag wat voor effect de regelwijziging zal hebben. Hoe kijkt autocoureur en analist Mike Hezemans er eigenlijk tegenaan?

"Ik denk dat het qua pure snelheid over één rondje geen zak uitmaakt. Het enige wat ik heb begrepen en ik heb met die engineers gepraat: 'wat doet die flexi voorvleugel?' Die geeft de rijders meer vertrouwen, omdat je op hoge snelheid meer onderstuur krijgt. Je krijgt minder downforce en daardoor is het makkelijker om mee te rijden", zo vertelt Hezemans in een interview met RacingNews365.

"Ik verwacht dus niet zo heel veel van die voorvleugels. Maar als het maar een beetje helpt... Al scheelt het maar anderhalve tiende in de race, dan heeft het in ieder geval nut voor Verstappen. Want zij hebben het in ieder geval niet en daar verandert volgens mij niks aan. Het zijn alleen McLaren en Mercedes die dat het meeste hebben, in ieder geval McLaren."

Al stipt Hezemans ook nog een andere belangrijke factor aan in Barcelona: de banden. "Ik denk dat hij wel goed gaat, maar alles hangt af van... In Imola leek het erop dat zijn bandenslijtage een stuk minder was. Barcelona is wel even een ander verhaal dan Imola, want het circuit in Barcelona vreet de banden op. Imola is van huis uit al gewoon lief voor de banden. Maar Imola is echt niet dezelfde baan als Barcelona, dat kun je vergeten. Het asfalt is verschrikkelijk."

Denkt Hezemans dat Verstappen dan mee kan strijden om de overwinning? "Ja, want ik denk dat hij hem wel op pole kan zetten. Als je hem op pole kan zetten, dan doe je ook mee voor de overwinning. Al is Barcelona geen Monte Carlo, inhalen is gewoon een probleem", zo sluit de autocoureur en analist af.

Ook interessant:

Max Verstappen moest het met de vierde plaats doen tijdens de Grand Prix van Monaco. De strekking van zijn reactie? Afvinken en door naar Spanje, waar de regels rond flexibele voorvleugels worden aangepast. Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en meer in een gloednieuwe podcast van RacingNews365!

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Barcelona, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 x je inzet!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

x
Verstappen Red Bull-clausule Verstappen bijna geactiveerd