Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2022

Hoe de nieuwe Formule 1-kalender er in 2023 mogelijk uit komt te zien

De Formule 1-kalender komt er volgend jaar waarschijnlijk anders uit te zien nu is besloten de races zo veel mogelijk in regio's op te delen. Het idee krijgt massaal steun van de teambazen, die zich momenteel klaar maken voor een double header in Azerbeidzjan en Canada, twee landen die bijna 10.000 kilometer van elkaar zijn verwijderd.

Imola start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

De Formule 1-kalender komt er in 2023 waarschijnlijk anders uit te zien door de plannen van de koningsklasse om de CO2-uitstoot te verminderen en de vervoerskosten te drukken. De Grand Prix van Canada is een voorbeeld van wat voorkomen moet worden: de F1-teams reizen in een double header vanuit Europa naar Canada en weer terug. Een trip van ruim 9000 kilometer.

Het heen en weer reizen tussen Europa en Canada betekenen hoge vervoerskosten voor de teams. Ook staat het haaks op de verduurzaming van de koningsklasse. Hoe wil de Formule 1 dit voorkomen en hoe kan de nieuwe kalender van 2023 er uit komen te zien?

Formule 1 wil stoppen met lange vluchten voor één race

Het opdelen van de Formule 1-kalender in regio's heeft als belangrijkste doel het voorkomen van lange vluchten naar slechts één race, zoals de Grand Prix van Canada, die plaatsvindt na de GP van Azerbeidzjan en voor de GP van Groot-Brittannië. De race in Canada wordt volgend jaar naar verluidt samengevoegd met de races in Miami en Austin. RacingNews365 heeft vernomen dat de Grand Prix van de Verenigde Staten verplaatst zal worden naar mei (dit jaar is het nog in oktober) terwijl de nieuwe race in Las Vegas in oktober terecht komt en gebundeld wordt met de races in Mexico en Brazilië.

Dit jaar stond de Grand Prix van Emilia-Romagna buiten het 'Europese deel' van de F1-kalender. Als deze race later was gehouden, dan waren er flink wat kilometers reizen bespaard. De teams vlogen namelijk van het Midden-Oosten naar Australië om vervolgens óver het Midden-Oosten naar Europa te vliegen. Daarna vlogen ze weer door naar Miami.

Dit probleem aanpakken heeft grote invloed op het verduurzamen van de sport. De Formule 1 wil in 2030 CO2-neutraal zijn, dus nodig is het zeker. In 2019 publiceerde de F1 een onderzoek, waarin naar voren kwam dat 45% van de CO2-uitstoot voortkomt uit het vrachtvervoer ter land, ter zee en in de lucht. Hier komt nog eens 27% bovenop voor het vervoer van al het personeel. Slechts 0.7% van de uitstoot komt van de racewagens zelf.

Indelen van F1-races in groepen logisch

De uitstoot kan verminderd worden door de races samen te groepen in bepaalde regio's. Het Formule 1-seizoen kan beginnen in het Midden-Oosten, om vervolgens een stop te maken in Australië en door te vliegen naar de drie races in Noord-Amerika.

Hierna keert het Formule 1-circus weer terug naar Europa, waar tien races gehouden kunnen worden zonder erg lang te hoeven reizen. Daarna volgen drie races in Azië, nog drie op de Amerikaanse continenten en een seizoensafsluitende double header weer terug in het Midden-Oosten.

"Als je naar de kalender kijkt, denk ik dat het logisch is om ze in groepen samen te voegen", legde Red Bull-teambaas Christian Horner uit aan onder andere RacingNews365. "Of het nou een paar Amerikaanse, Aziatische of Europese races zijn, sommige races op de kalender van dit jaar, als je naar de geografie kijkt... Van Azerbeidzjan naar Montreal en voor een weekend afreizen naar Australië... Duurder dan dit kan het bijna niet worden!"

			© Williams
	© Williams

Meer races dan ooit in 2023?

Ondanks alle zorgen over de kosten en de uitstoot van de Formule 1, kan het zomaar zijn dat de kalender in 2023 een nieuw record vormt qua aantal races. Op dit moment zijn er al contracten voor 22 races in het volgende seizoen, terwijl er nog gepraat wordt over de toekomst van Mexico, België, Monaco en Frankrijk.

Het is mogelijk dat Monaco en Frankrijk de komende jaren een plaats gaan delen op de kalender, net zoals de Hockenheim- en de Nürburgring dat ooit deden met de Duitse Grand Prix. Een nieuwe deal lijkt eraan te komen voor de GP van België, terwijl de toekomst van de F1 in Mexico, ook met Sergio Perez als Grand Prix-winnaar, onzeker is. De F1 heeft laten weten dat er bijna dertig aanvragen liggen voor het hosten van een Grand Prix.

Teambazen Formule 1 staan achter het plan

De teambazen in de Formule 1 staan achter de plannen om de kalender op te delen in verschillende regio's, al zijn er nog wat valkuilen. Een aantal locaties kunnen hun favoriete plek op de kalender kwijtraken en ook moeder natuur kan een grote rol gaan spelen bij de races.

Haas-teambaas Guenther Steiner liet net als Horner weten wat hij van het regio-idee vond: "Ik denk dat het voor de duurzaamheid fantastisch is en als we dat bereiken, dan gebeuren er veel meer positieve dingen. Er is niets negatiefs aan. Het is alleen lastig om het te halen."

Het verplaatsen van de GP van Canada wordt volgens Steiner bijvoorbeeld al snel lastig. "Daar moet je opletten met het koude weer, dus je kan er niet te vroeg racen. Het is echter goed dat zij (de F1, red.) eraan werken. Hopelijk kunnen we hier in de toekomst wat stappen in maken."

Hoe een nieuwe kalender kan zorgen voor rust in de paddock

De plannen om de Formule 1-kalender te regionaliseren kan een ander potentieel probleem ook verhelpen. Er heerst veel angst binnen de paddock dat er een team een race moet missen door een vertraagde vracht, of dat nou via de zee of via de lucht is. Een nieuwe kalender kan het reizen tussen de races makkelijker maken.

Haas zag hierbij al hoe het fout kon gaan tijdens de wintertests. De Amerikaanse renstal moest een hele testdag missen, omdat ze nog moesten wachten op hun vracht. Het groeperen van races vermindert het aantal lange vluchten en verkleint de afstand tussen de circuits, zodat dit probleem minder snel voorkomt.

Hoe de nieuwe F1-kalender er uit kan komen te zien

Ronde Grand Prix Regio Contract tot en met
1 Bahrein Midden-Oosten 2036
2 Saoedi-Arabië Midden-Oosten 2025
3 Australië Australazië 2025
4 VS (Miami) Amerika Joint venture - 2031
5 VS (Austin) Amerika 2026
6 Canada Amerika 2029
7 Italië (Emilia-Romagna) Europa 2025
8 Spanje Europa 2026
9 Monaco (mogelijk afwisselend met Frankrijk) Europa 2022 (onderhandeling gaande)
10 Bakoe Europa 2024
11 Oostenrijk Europa 2022 (mogelijk nieuwe deal)
12 Groot-Brittannië Europa 2024
13 Hongarije Europa 2027
14 België Europa 2022 (mogelijk nieuwe deal)
15 Nederland Europa 2023
16 Italië (Monza) Europa 2024
17 Singapore Azië 2028
18 Japan Azië 2024
19 China Azië 2025
20 Mexico Amerika 2022
21 Brazilië Amerika 2025
22 VS (Las Vegas) Amerika Samenwerking F1
23 Qatar Midden-Oosten 2032
24 Abu Dhabi Midden-Oosten 2030

Ook interessant:

Red Bull mag haar handjes dichtknijpen met foutenfestival Ferrari

Ferrari leek zeker van winst, maar vergooide alles. Hoe kan dat? Dit en meer, waaronder ook de F1-kansen van De Vries, hoor je in deze nieuwe aflevering met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk.

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training