Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

F1-stand

  • 1 BOT 25
  • 2 LEC 18
  • 3 NOR 16
VT1 vr 10 jul 11:00 12:30
VT2 vr 10 jul 15:00 16:30
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

Hoe de verhitte Ferrari-discussie zich in Rusland via de radio ontvouwde

Enkele uren na de race wordt er nog steeds nagepraat over de teamorders die Sebastian Vettel aan zijn laars lapte tijdens de Grand Prix van Rusland. Ook tijdens de race was de discussie tussen de verschillende Ferrari-partijen fel. Een overzicht.

Om ervoor te zorgen dat de kans op een één-twee finish voor Ferrari zo groot mogelijk was, besloot het team voorafgaand aan de Russische Grand Prix enkele afspraken te maken. Charles Leclerc, die vertrok vanaf poleposition, zou onderweg naar bocht twee een slipstream verzorgen voor teamgenoot Sebastian Vettel, die als derde van start ging.

Dat deel van het plan verliep perfect: de Duitser dook in de slipstream van zijn teamgenoot en veroverde de leidende positie, terwijl Leclerc achter hem aansloot op plek twee. Het volgende deel van het plan was om de coureurs later weer terug te wisselen, zodat Leclerc de leiding weer over kon nemen. Vettel weigerde dit echter, en vroeg aan zijn team om het plan op zijn minst uit te stellen.

Wat volgde was een verhitte discussie via de teamradio tussen de beide Ferrari-coureurs en hun team. De positie-switch gebeurde uiteindelijk tijdens de pitstops, maar na afloop van de race was Leclerc zichtbaar in de war, omdat de gemaakte afspraken niet waren nagekomen.

Zo ontvouwde de discussie zich tijdens de race tussen coureurs en engineers via de teamradio.

Ronde 2
Engineer tegen Leclerc tijdens safety car
: "We kijken naar de mogelijkheden om jullie straks van positie te laten wisselen."
Leclerc tegen engineer: "Oke, geen probleem, ik begrijp het."

Ronde 6
Engineer tegen Leclerc:
"Sebastian zal je de volgende ronde voorbij laten."
Vettel tegen engineer:
"Ik had Leclerc toch wel ingehaald (ook zonder slipstream, red), maar laat me nog een paar ronden proberen van hem weg te rijden."

Ronde 7
Engineer tegen Vettel: "Laat Charles voorbij."
Vettel tegen engineer
: "Dan zal hij dichterbij me moeten komen rijden"

Ronde 8
Engineer tegen Vettel: "Laat Charles voorbij, het gat is 1,4 seconden"
Leclerc tegen engineer
: "Jullie maakten de keuze om me achter hem te laten rijden en ik respecteerde die keuze volledig. We praten er later over, maar voor nu is het te lastig om het gat naar Vettel te dichten."

Ronde 10
Engineer tegen Vettel: "Je bent de snelste auto op de baan, head down, je doet het prima. We overwegen plan C, Charles zit 1,9 seconden achter je."
Laurent Mekies, sportief directeur bij Ferrari, tegen Leclerc:
"Charles, we zullen de wisseling van positie later doen. Hamilton zit te dichtbij, en we willen nu pushen. We doen het later, focus je voor nu op de race, dankjewel."
Leclerc tegen Mekies
: "Ik begrijp het. Maar, ik heb jullie keuze gerespecteerd, ik gaf de slipstream zonder tegen te stribbelen. Daarna probeerde ik aan het begin van de race te pushen, maar het is geen probleem. Zorg maar dat het goed komt."

Na de race gaven zowel Leclerc, als Vettel, als teambaas Binotto aan dat de gehele situatie intern nog eens goed zal worden besproken. Zo was er voor de tweede race op rij intern een flinke discussie gaande over de posities van de coureurs. Gaat dit in de toekomst nog problemen opleveren?

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Rusland 2019

Volg hier het laatste nieuws over de Formule 1 GP van Rusland en alle verrichtingen van Max Verstappen.

32 reacties

    Weerbericht Regen en onweer teisteren kwalificatie GP Oostenrijk