Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali vr 10 sep
Sprint za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
bel België
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

Hoe de verhitte Ferrari-discussie zich in Rusland via de radio ontvouwde

Enkele uren na de race wordt er nog steeds nagepraat over de teamorders die Sebastian Vettel aan zijn laars lapte tijdens de Grand Prix van Rusland. Ook tijdens de race was de discussie tussen de verschillende Ferrari-partijen fel. Een overzicht.

Om ervoor te zorgen dat de kans op een één-twee finish voor Ferrari zo groot mogelijk was, besloot het team voorafgaand aan de Russische Grand Prix enkele afspraken te maken. Charles Leclerc, die vertrok vanaf poleposition, zou onderweg naar bocht twee een slipstream verzorgen voor teamgenoot Sebastian Vettel, die als derde van start ging.

Dat deel van het plan verliep perfect: de Duitser dook in de slipstream van zijn teamgenoot en veroverde de leidende positie, terwijl Leclerc achter hem aansloot op plek twee. Het volgende deel van het plan was om de coureurs later weer terug te wisselen, zodat Leclerc de leiding weer over kon nemen. Vettel weigerde dit echter, en vroeg aan zijn team om het plan op zijn minst uit te stellen.

Wat volgde was een verhitte discussie via de teamradio tussen de beide Ferrari-coureurs en hun team. De positie-switch gebeurde uiteindelijk tijdens de pitstops, maar na afloop van de race was Leclerc zichtbaar in de war, omdat de gemaakte afspraken niet waren nagekomen.

Zo ontvouwde de discussie zich tijdens de race tussen coureurs en engineers via de teamradio.

Ronde 2
Engineer tegen Leclerc tijdens safety car
: "We kijken naar de mogelijkheden om jullie straks van positie te laten wisselen."
Leclerc tegen engineer: "Oke, geen probleem, ik begrijp het."

Ronde 6
Engineer tegen Leclerc:
"Sebastian zal je de volgende ronde voorbij laten."
Vettel tegen engineer:
"Ik had Leclerc toch wel ingehaald (ook zonder slipstream, red), maar laat me nog een paar ronden proberen van hem weg te rijden."

Ronde 7
Engineer tegen Vettel: "Laat Charles voorbij."
Vettel tegen engineer
: "Dan zal hij dichterbij me moeten komen rijden"

Ronde 8
Engineer tegen Vettel: "Laat Charles voorbij, het gat is 1,4 seconden"
Leclerc tegen engineer
: "Jullie maakten de keuze om me achter hem te laten rijden en ik respecteerde die keuze volledig. We praten er later over, maar voor nu is het te lastig om het gat naar Vettel te dichten."

Ronde 10
Engineer tegen Vettel: "Je bent de snelste auto op de baan, head down, je doet het prima. We overwegen plan C, Charles zit 1,9 seconden achter je."
Laurent Mekies, sportief directeur bij Ferrari, tegen Leclerc:
"Charles, we zullen de wisseling van positie later doen. Hamilton zit te dichtbij, en we willen nu pushen. We doen het later, focus je voor nu op de race, dankjewel."
Leclerc tegen Mekies
: "Ik begrijp het. Maar, ik heb jullie keuze gerespecteerd, ik gaf de slipstream zonder tegen te stribbelen. Daarna probeerde ik aan het begin van de race te pushen, maar het is geen probleem. Zorg maar dat het goed komt."

Na de race gaven zowel Leclerc, als Vettel, als teambaas Binotto aan dat de gehele situatie intern nog eens goed zal worden besproken. Zo was er voor de tweede race op rij intern een flinke discussie gaande over de posities van de coureurs. Gaat dit in de toekomst nog problemen opleveren?

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Rusland 2019

Volg hier het laatste nieuws over de Formule 1 GP van Rusland en alle verrichtingen van Max Verstappen.

32 reacties

    x