Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe een zak geld, Ferrari en het dumpen van Schumacher Haas een boost moeten geven

Het Haas-team is het eerste team dat het doek dit jaar van de auto haalt. Althans, men laat haar livery voor het eerst aan de wereld zien. En die livery zal ongetwijfeld sterk beïnvloed worden door de nieuwste zak geld die het team heeft ontvangen. Wat kunnen we dit jaar van ze verwachten?

Op dinsdag 31 januari zal de Haas VF-23 voor het eerst het levenslicht zien. Althans, de livery waarmee de Amerikaanse renstal haar achtste Formule 1-seizoen aan zal vangen wordt dan voor het eerst getoond aan de wereld. In haar achtste seizoen zal Haas eindelijk weer eens wat beter voor de dag willen komen. De laatste jaren ging het niet altijd even lekker, terwijl men in 2016 nog zo hoopvol begon aan het F1-avontuur. Langzaam maar zeker werkte het team zich op tot de vijfde plek in het kampioenschap, in 2018, maar daarna ging het van kwaad tot erger. Miljoenensponsor Rich Energy maakte er een groot toneelstuk van en toen een jaar later tot overmaat van ramp ook nog corona toesloeg, leek het zelfs even alsof Haas ten dode opgeschreven was. Met hangen en wurgen overleefde Haas en de Russische roebels van vader Mazepin kwamen als geroepen. Toch was dat slechts een doekje voor het bloeden, want in 2021 waren de Amerikanen het lelijke eendje van het F1-veld en eindigden ze zonder een enkel WK-punt laatste in het klassement.

Weg omhoog?

In 2021 werd het seizoen in de prullenbak gegooid door Haas, zodat men zich helemaal kon focussen op 2022. Vorig jaar gingen de nieuwe technische reglementen namelijk in en Haas wilde een volledig nieuwe start maken. Tot overmaat van ramp moest men de volgende hoofdsponsor, Uralkali, van vader Mazepin, beging 2022 aan de kant schuiven toen Vladimir Poetin besloot Oekraïne binnen te vallen. Mazepin is een vriend van Poetin en Haas had geen andere keus dan alle banden met de Russen te verbreken, al zal dat waarschijnlijk ook gebeurd zijn als Mazepin ver van Poetin af had gestaan. Nikita Mazepin, het zoontje van, belandde ook 'op straat' en kort voor de start van het seizoen werd oude bekende Kevin Magnussen, eerder van 2017 tot en met 2020 al Haas-coureur, weer naar het team gehaald. Kon hij Haas weer laten strijden in het middenveld? Daar had het eerst alle schijn van, want in de eerste race finishte Magnussen meteen op P5 en stond Haas even zelfs op P3 in het constructeursklassement. Door het wegvallen van Uralkali kon Haas zich vorig jaar echter niet echt verbeteren. Slechts één grote update introduceerde Haas en die update bracht niet het gewenste effect. Na de zomerstop werd er nog maar een keer punten gescoord en in het klassement zakte men terug naar P8.

Ervaring en geld

Weliswaar scoorde Haas vorig jaar 37 punten, waarvan 35 voor de zomerstop, maar echt heel trots kan men daar niet op zijn. Haas-teambaas Guenther Steiner besloot dan ook in te grijpen en in navolging van Mazepin ook Schumacher niet terug te laten keren bij het team. Hij was klaar met rookies en jongelingen en voegde naast Magnussen nog een ervaren kracht toe aan het team. Hulkenberg zal namelijk in 2023 Haas-coureur zijn en dus beschikt de renstal over twee zeer ervaren coureurs (322 GPs in totaal). Geld via 'zoontjes van' had hij namelijk niet meer nodig, want in oktober 2022 wist Haas een nieuwe zak geld te bemachtigen. Na Rich Energy en Uralkali is het nu een op het eerste oog minder controversiële sponsor. Moneygram, een Amerikaanse bedrijf dat financiële diensten levert en wereldwijd actief is, zal haar eigen naam namelijk terugzien in de teamnaam. Het logo van het bedrijf zal ongetwijfeld ook prominent aanwezig zijn op de nieuwe Haas-bolide en ook de kleuren zullen er zonder twijfel door beïnvloed gaan worden. En dus kan Haas twee belangrijke vakjes afvinken: ervaring en financiën. Zo kan Haas hopelijk richting het budgetplafond gaan en dit jaar weer wat meer updates uitvoeren. Maar dan moet het natuurlijk wel de capaciteiten in huis hebben om die financiën om te zetten in een goede auto.

Ferrari

En dan komt Ferrari om de hoek kijken. De Italiaanse formatie en Haas zijn al jarenlang goed bevriend. Natuurlijk zijn er strenge regels over het uitwisselen van informatie, maar zolang het volgens de reglementen mag, koopt Haas eigenlijk alle mogelijke onderdelen in bij Ferrari. De motor en de versnellingsbak bijvoorbeeld, maar dat is op zichzelf niet heel bijzonder in deze sport. De ophanging, crashstructuren en andere interne onderdelen worden echter ook van Maranello naar... Maranello gebracht! Want ook al is Haas officieel een Amerikaans team, heeft Haas naast de Ferrari-fabriek, sterker nog, binnen de Ferrari-fabriek, haar eigen ontwerpafdeling zitten. Toch houdt men zich daar aan strenge regels en zo kunnen de twee teams onder één dak met elkaar leven, zo werd duidelijk tijdens een recent bezoek van RacingNews365 aan de Haas-fabriek.

Lees hier alles over de samenwerking tussen Haas en Ferrari

Wat kan Haas?

En dus heeft Haas op papier een solide basis in aanloop naar het komende F1-seizoen. Twee ervaren coureurs, die geen miljoenen aan schade rijden , een sponsor die hopelijk wel gewoon met geld over de brug komt en een samenwerking met een van de beste F1-teams van het moment. Althans, een van de teams met de beste auto van het moment. Maar wat kunnen we van Haas verwachten? Als ze in hun spiegels kijken, dan zagen we daar vorig jaar alleen AlphaTauri en Williams rijden. Eigenlijk hadden die twee teams allebei de plank gewoon helemaal misgeslagen. Een echte prestatie kan het dus niet genoemd worden. In 2022 is er geen garantie dat dat weer lukt, maar voor Haas is het wel het minimale doel. Kijkend naar voren wordt het namelijk lastig om nog veel terrein goed te maken. Alfa Romeo en Aston Martin zijn de twee realistische doelwitten. Eerstgenoemde begon het vorige seizoen heel goed, maar eindigde slecht. Voor Aston Martin gold precies het tegenovergestelde. Zij lijken in de lift te zitten en voor Haas wordt het lastig om het gat naar hen te dichten. Misschien is het realistischer om de pijlen te richten op Alfa Romeo? Kunnen de ervaren coureurs en de nieuwe sponsor Haas die boost geven richting het echte middenveld? De tijd zal het leren. Als wij een inschatting mogen maken, dan denken we dat ze ondanks al het bovenstaande toch weer ergens rond P8 zullen eindigen in het klassement.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris